Daar gaat hij weer

Advertentie

Voor de tweede keer gaat Keolis het proberen met de nieuwe trein Hengelo – Bielefeld, deze gaat nu 26 februari echt rijden.  Bij een aanbesteding gaat het om zoveel mogelijk punten scoren. De partij die de aanbesteding organiseert bepaald wat beloond wordt. De vraag is altijd wat is de belangrijkste goedkoopste of de beste? Maar er zullen altijd in het begin aanloopproblemen zijn. Bij de ene test gaat alles gesmeerd en bij de ander vele problemen, zoals bij Hengelo-Bentheim.
Bij NS/Abellio een jaar geleden was geen enkel probleem met dezelfde treinen. Maar deze treinen hebben een veel langere testtijd gekregen, dan die bij Hengelo-Bentheim. De Keolis-FLIRTS kwamen pas december 2017 in Nederland aan.
Vooraf hoor je nooit iemand, maar als er dan problemen zijn dan zit men klaar om te kijken wie het hardst kan roepen hoe slecht het bedrijf wel niet is. En hoe men nooit dat bedrijf had moeten kiezen. Maar ja, Nederlanders klagen heel graag en wijzen graag met hun vingertje.
Keolis Deutschland gaat vanaf 26 februari het grensoverschrijdende verkeer tussen Hengelo en Bad Bentheim, de Eurobahn-lijn RB 61, weer opstarten. “Wij betreuren het feit dat we medio januari de reiziger niet de beloofde dienstverlening konden bieden”, zegt Magali Euverte, CEO Keolis Deutschland.
De trein had op 9 december al van start moeten gaan, maar omdat de treinen toen in Nederland nog gecertificeerd moesten worden, werd de start uitgesteld tot 14 januari. Op de eerste dag moesten op 4 ritten na, bijna alle ritten vanuit Nederland worden opgeheven. Dit vanwege technische problemen. Toen de problemen ook de volgende dag aanhielden, besloot Eurobahn vervoerder Keolis de treindienst tot nader order te staken.
Vorige week wilde Keolis op vragen van Treinreiziger.nl nog geen duidelijkheid verschaffen over de verw ant Stadler, opnieuw de treinen getest en de problemen geïdentificeerd.
Voor de problemen zijn nu oplossingen gevonden. Keolis rijdt tot eind februari 16 testritten per dag uit en voert de laatste reparaties uit. Naar verwachting zullen de treinstellen op 26 februari gereed zijn voor grensoverschrijdende inzet.
Het klopt dat Eurobahn een potje heeft gemaakt op het Teutoburger-Wald-Netz, maar dat geldt meer voor de andere lijnen dan Hengelo-Osnabrück. Voor Hengelo-Osnabrück ligt het probleem meer bij Stadler dat de productie te laat op gang is gekomen. Het kan zijn dat de concessie van het Teutoburger-Wald-Netz voor Eurobahn wordt ingetrokken? Maar dat komt meer door wanprestaties op de andere lijnen dan op Hengelo-Osnabrück. Op de andere lijnen zijn door personeelstekorten regelmatig treinen uitgevallen. Nu zegt het bedrijf in een verklaring dat de problemen gevonden zijn.  Volgens Keolis zijn de treinen voor 14 januari “intensief getest”, en waren er toen slechts incidenteel problemen. Na de start bleken de treinstellen op het grensoverschrijdende traject continue storingen te hebben. Keolis Deutschland heeft van 14 tot en met 29 januari, in nauwe samenwerking met fabriek de fouten er proberen uit te krijgen. Foto: Gertjan Stamer