Gerelateerde berichten
We doen ons best
Vandaag 4 april 2016 om 18 uur 52 bestaat Treinennieuws.nl precies 9 jaar. Dit is bericht 1789, er zijn dus in het afgelopen 9 jaar 1788 berichten gepubliceerd. Dit waren bijna allemaal leuke berichten over treinen. Geen […]
DB nieuwste heet voorlopig ECx
Meer comfort, meer betrouwbaarheid meer ruimte: Deutsche Bahn introduceert nieuwe langeafstandstrein “ECx” Nieuwe maatstaf voor toegankelijkheid Eerste treinen komen aan in 2023 Aanmerkelijk kortere reistijden tussen Berlijn en Amsterdam (Berlijn, 13 maart 2019) Vandaag onthulde […]
3 Comments
Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.
Het is te hopen dat de NS weer op alle nevenlijnen zal gaan rijden, al was het alleen maar om van al dat in en uitchecken bij de diverse vervoerders af te zijn. De exploitatie van de nevenlijnen moet dan wel ook gedaan worden zoals al die andere vervoerders doen, dus zonder conducteur maar met controle ploegen .
Veel van de regionale lijnen waarop Arriva e.a. rijden waren volgens de NS verliesgevend ofwel onrendabel. NS had m.i. een vaste methode voor lijnen waar ze van af wilden: minder treinen, slechtere service en slechtere aansluitingen. Als de reizigers dan weggelopen waren dan verklaarde NS zo’n lijn onrendabel. Het beste voorbeeld is nog steeds de lijn naar IJmuiden. Lovers heeft destijds geprobeerd daarop de strandexpres te laten rijden maar werd volop tegengewerkt door de NS. Toen Lovers eenmaal was weggepest gingen de rails meteen uit de grond.
Het is aan Arriva, Veolia e.a. te danken geweest dat er überhaupt nog regionale lijnen bestaan, door een veel betere dienstverlening en modern materieel. En nu opeens wil NS weer meespelen op die lijnen? Asjeblieft NIET !
Beste Jac, het is aan de provincies te danken dat er op alle lijnen die onrendabel waren en nog steeds zijn te danken is dat er treinen rijden. Die trekken daarvoor een hoop geld uit. Als het rijk indertijd ook gekozen had voor subsidiëring van de onrendabele (NS) lijnen, was NS daar gewoon blijven rijden.