DB nieuwste heet voorlopig ECx

Foto: DB

Meer comfort, meer betrouwbaarheid meer ruimte:

Deutsche Bahn introduceert nieuwe langeafstandstrein “ECx”

Nieuwe maatstaf voor toegankelijkheid

Eerste treinen komen aan in 2023

Aanmerkelijk kortere reistijden tussen Berlijn en Amsterdam

(Berlijn, 13 maart 2019) Vandaag onthulde de Duitse spoorwegen (DB) en de Spaanse fabrikant Talgo Enak Ferlemann, parlementair staatssecretaris van het ministerie van Verkeer en digitale infrastructuur, de nieuwe trein over lange afstand met de werktitel “ECx” in Berlijn. De locomotief getrokken passagiersrijtuigen zijn zeer flexibel inzetbaar en vormen een ideale aanvulling op het DB-wagenpark vanaf 2023. De eerste afroep van 23 treinen ter waarde van € 550 miljoen is onderdeel van een raamovereenkomst tussen DB en de Spaanse fabrikant Talgo voor maximaal 100.

Foto: DB

Locomotieven met meerdere systemen en passagiersrijtuigen.
“In onze agenda voor beter railvervoer hebben we aangekondigd dat we meer spoorcapaciteit zouden creëren. De “ECx” biedt een beter aanbod en meer comfort. Deze innovatieve trein zal een belangrijke bijdrage leveren aan het inspireren van nog meer mensen om met de trein te reizen, “aldus Richard Lutz, CEO van Deutsche Bahn.
De “ECx” -treinen rijden in het internationale verkeer Berlijn-Amsterdam en verkorten de reistijd op deze route met ongeveer 30 minuten tot 5:50 uur. Daarnaast wordt het gebruik van nieuwe voertuigen op toeristische routes naar Westerland (Sylt) en Oberstdorf aangeboden.
Met de “ECx” de Duitse spoorwegen biden zij hun passagiers comfort: Deze omvatten draadloos internet, veel ruimte voor bagage, een bistro aan boord en passagiers informatie met real-time data. Als het gaat om toegankelijkheid, stelt de trein nieuwe normen: de traploze toegang tot de platformhoogte maakt het voor alle passagiers gemakkelijker om te reizen en stelt rolstoelgebruikers in staat om in de toekomst met hun eigen voertuigen te gaan. De “ECx” is ook een strategische pionier: in de toekomst zullen alle voertuigtenders voor nieuwe voertuigen in het langeafstandsverkeer de bijzonder klantvriendelijke ingangen bevatten.
“Treinreizigers verwachten terecht state-of-the-art, betrouwbare en comfortabele treinen. DB is op de goede weg met zijn “ECx” van Talgo. Bijzonder opmerkelijk is de lage vloerhoogte van 76 cm overal. Zo is een continue invoer vanaf alle platforms op standaardhoogte mogelijk. Hiermee stelt de spoorweg nieuwe normen voor toegankelijkheid en reiscomfort, wat we nodig hebben om het aantal passagiers te verhogen. Ik ben vooral blij dat de nieuwe treinen zullen worden gebruikt op de mars trein naar Sylt, op de Allgäu Sporen naar Oberstdorf en op het traject Amsterdam-Berlijn in 2023, “zei Anak Ferlemann, parlementair staatssecretaris, ministerie van Verkeer en Waterstaat.
“De sluiting van dit contract is niet alleen een grote eer voor Talgo, maar ook een grote verantwoordelijkheid. We zullen het beste product leveren aan een van ’s werelds meest veeleisende klanten: Deutsche Bahn. We zullen echter ook voldoen aan de verwachtingen en eisen van Duitsland, het land waar we sinds 1994 aanwezig zijn, “zei José María de Oriol Fabra, CEO van Patentes Talgo S.L.U.

Een trein van de “ECx” bestaat uit een locomotief met meerdere systemen met een topsnelheid van 230 km per uur en 17 passagiersrijtuigen. Het totaal van 570 stoelen verdeeld in 85 eersteklas stoelen en 485 tweede klas stoelen.
Meer gedetailleerde informatie over de ECx hier beschikbaar. Uitgebreide beelden van de nieuwe trein zijn hier te vinden. Hier kan je een video bekijken

1 Comment

  1. het is een mooie trein maar geen Nederlands gemaakte trein dat had het moeten zijn,want men had er in moeten investeren

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*