Gerelateerde berichten
Aangepaste dienstregeling dit weekend
08/01/2010 Guido Damsteeg Nieuws, NS Reacties uitgeschakeld voor Aangepaste dienstregeling dit weekend
Dit weekend komt de NS met een aangepaste dienstregeling. Dit is vandaag besloten vanwege de extreme kou die verwacht wordt dit weekend. De bedoeling is dat er op belangrijke trajecten 2 stoptreinen en 2 intercity’s […]
Heeft de NS recht op overmacht?
03/02/2012 Guido Damsteeg Nationaal, Nieuws, NS, Vertragingen NS Reacties uitgeschakeld voor Heeft de NS recht op overmacht?
NS mag geen persconferentie geven
Minister Dijsselbloem van Financiën steekt stokje voor persconferentie van president-directeur Roger van Boxtel van NS. Dat meld de Telegraaf donderdag. De NS-topman wilde vrijdag bij de presentatie van de jaarcijfers de nieuwe strategie van NS […]
3 Comments
Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.
Het is te hopen dat de NS weer op alle nevenlijnen zal gaan rijden, al was het alleen maar om van al dat in en uitchecken bij de diverse vervoerders af te zijn. De exploitatie van de nevenlijnen moet dan wel ook gedaan worden zoals al die andere vervoerders doen, dus zonder conducteur maar met controle ploegen .
Veel van de regionale lijnen waarop Arriva e.a. rijden waren volgens de NS verliesgevend ofwel onrendabel. NS had m.i. een vaste methode voor lijnen waar ze van af wilden: minder treinen, slechtere service en slechtere aansluitingen. Als de reizigers dan weggelopen waren dan verklaarde NS zo’n lijn onrendabel. Het beste voorbeeld is nog steeds de lijn naar IJmuiden. Lovers heeft destijds geprobeerd daarop de strandexpres te laten rijden maar werd volop tegengewerkt door de NS. Toen Lovers eenmaal was weggepest gingen de rails meteen uit de grond.
Het is aan Arriva, Veolia e.a. te danken geweest dat er überhaupt nog regionale lijnen bestaan, door een veel betere dienstverlening en modern materieel. En nu opeens wil NS weer meespelen op die lijnen? Asjeblieft NIET !
Beste Jac, het is aan de provincies te danken dat er op alle lijnen die onrendabel waren en nog steeds zijn te danken is dat er treinen rijden. Die trekken daarvoor een hoop geld uit. Als het rijk indertijd ook gekozen had voor subsidiëring van de onrendabele (NS) lijnen, was NS daar gewoon blijven rijden.