Spoorwegmuseum calamiteitenweekend

Treinreizigers zijn altijd boos, als er iets met hun trein gebeurt. De NS werkt niet hard genoeg om het probleem op te lossen, is een veel gehoorde klacht. Maar weet de reiziger eigenlijk wel wat er allemaal moet gebeuren, eer u bijvoorbeeld uit een gestrande trein gehaald kan worden? Wij denken van niet. Ga daarom dit weekend eens naar Het Spoorwegmuseum dat ontspoort met een spannend calamiteitenweekend op 22 en 23 oktober.

Hoe zorgen de spoorwegen ervoor dat het spoor veilig blijft en wat gebeurt er bij een calamiteit op het spoor? Wat doe je met een ontspoorde trein en met wat voor treinen worden werkzaamheden uitgevoerd? Werk aan het spoor vindt meestal plaats buiten het zicht van het publiek. Tijdens het calamiteitenweekend geeft Het Spoorwegmuseum een uniek kijkje achter de schermen van het spooronderhoud. Het hele weekend zijn er spannende, spectaculaire en bijzondere demonstraties met groot en klein materieel.
Het Spoorwegmuseum pakt groot uit tijdens calamiteitenweekend

Tijdens het calamiteitenweekend zijn machines te zien die speciaal zijn gemaakt voor het werk aan het spoor. Een unimobiel, een vrachtwagen met kraan die zowel op de weg als op het spoor kan rijden. Een 40 meter lange werkplaats, die normaal gesproken langzaam over het spoor beweegt terwijl de mannen er hun werk doen. Een hefbordeswagen waarmee werk aan de bovenleiding wordt gedaan; nu kunnen kinderen ermee de lucht in. De brandweer van de Veiligheidsregio Utrecht geeft blusdemonstraties, kinderen kunnen ook zelf een brandje blussen. Op het achterterrein laat de brandweer zien hoe ze slachtoffers uit een autowrak bevrijden. Of wat te denken van een railkart? Ja, die bestaat! Net als een stopmachine, een zelfrijdende machine die het spoor kan oplichten om spoorballast onder de dwarsliggers te ‘stoppen’. Het Spoorwegmuseum plaatst naast al deze moderne treinen en voertuigen oude historische equivalenten.
Klein materieel
Daarnaast is er aandacht voor klein mechanisch gereedschap. Er wordt getoond hoe een breuk van spoorstaven wordt gerepareerd. Er zijn spectaculaire thermietlasdemonstraties en er wordt uitgelegd hoe het werk aan de bovenleidingen wordt uitgevoerd. En wat is een wisselslijper, een stophamer, een wisselton of een noodlasklem eigenlijk? Mogelijk zijn dit enkele van de vragen die worden gesteld bij de spoorquiz.
Veiligheid
Om er zeker van te zijn dat het spoor veilig is, wordt het spoor continu in de gaten gehouden. Tijdens het Calamiteitenweekend is een videoschouwtrein aanwezig, een trein die opnames maakt van spoorstaven en wissels. Een ‘schouwer’ laat bij het uitwerkstation zien wat er met die opnames gebeurt. En er zijn ultrasone handmeters, die hartfilmpjes maken van de spoorstaven en zo de kleinste scheurtjes opsporen. En wat gebeurt er als het omleggen van een wissel zwaarder gaat dan normaal? Dat laten we live op de iPad zien.
Veiligheid voor alles
Het calamiteitenweekend is een onderdeel van het themajaar over Veiligheid. Het Spoorwegmuseum laat met de tentoonstelling ‘Veiligheid voor alles’ zien hoe door de jaren heen met veiligheid is omgegaan op het spoor. Aan de hand van zes thema’s toont de tentoonstelling de ontwikkelingen op dit gebied. Het calamiteitenweekend sluit aan bij de thema’s van de tentoonstelling en laat zien hoe veiligheid op het spoor zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Daarom is tijdens het calamiteitenweekend naast al het moderne materieel ook veel historisch materieel te zien.
Dit weekend komt tot stand dankzij de medewerking van ProRail, Strukton, BAM Rail, Volker Rail en de Veiligheidsregio Utrecht (VRU).
Meer informatie op: Hier klikken

%d bloggers op de volgende wijze: