Einde Hoekse Lijn bij de NS (straks RET)

Per 1 april 2017 (geen grap) rijdt NS niet meer tussen Schiedam Centrum en Hoek van Holland. In het najaar van 2017 gaat de RET op dit traject met de metro rijden. In de tussentijd verzorgt de RET vervangend busvervoer, want spoor, spoorbeveiliging en stations worden aangepast zodat wij met de metro snel, veilig en comfortabel over het traject van de Hoekse Lijn kunnen gaan reizen.

In 2018 metrolijn B Hoek van Holland Strand met Rotterdam.
Vanaf september 2017 rijden er metro’s over de Hoekse Lijn. Met metrolijn B kunnen we dan tussen Nesselande en Hoek van Holland Haven reizen. De nieuwe metroverbinding over de Hoekse Lijn betekent dat we dagelijks vaker kunnen reizen tussen Hoek van Holland en Rotterdam en andersom. De RET zet nieuwe en gemoderniseerde metrovoertuigen in, zo gehete FLEXITY Swift light rail voertuigen van Bombardier in, die zijn geluidsarm en comfortabel. Voorzien van wifi en het nieuwste reisinformatiesysteem. De bestaande stations langs de Hoekse Lijn worden volledig gemoderniseerd. De stations hebben minimaal hetzelfde comfort- en veiligheidsniveau als bij de andere Rotterdamse metrostations.

Hoekse Lijn
De Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland wordt een hoogwaardige metrolijn. Met twee nieuwe stations, en zeven vernieuwde stations. Reizigers kunnen straks direct naar de binnenstad en naar het strand. Via hoogfrequent vervoer – elke paar minuten een metro. Dat betekent een economische impuls voor de regio.
Twee nieuwe stations
De Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland is nu 23 kilometer lang. Hij wordt verlengd met een kleine kilometer, zodat hij straks doorloopt tot op het strand. Er komt een nieuw station bij: station Maassluis Steendijkpolder. Station Hoek van Holland Strand wordt verplaats richting de zee. De zeven huidige stations worden gemoderniseerd. Zo worden de perrons verhoogd, zodat reizigers gelijkvloers kunnen in- en uitstappen.

Planning
ProRail is nu nog eigenaar en beheerder van de Hoekse Lijn. Maar straks wordt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag eigenaar. Zij gaan de lijn in één keer ombouwen tot hoogwaardige metrolijn. Die ombouw gebeurt in vijf maanden – van april tot september 2017. In die periode rijden er geen treinen. Vanaf september 2017 rijdt de metro op het traject van Schiedam naar Hoek van Holland. In 2018 zijn de verlenging van het spoor en het nieuwe station Hoek van Holland Strand klaar.
Nieuwe Metro’s
“De komst van de nieuwe hoogwaardige lightrail verbinding Hoekse Lijn, tussen Rotterdam en Hoek van Holland, is een prestatie om trots op te zijn”, zei Pedro Peters, algemeen directeur RET bij de ondertekening van het kontrakt. “Het spreekt voor zich dat een nieuwe hoogwaardige verkeersverbindingen moet van hoge kwaliteit voertuigen. Onze lange termijn relatie met Bombardier, het leveren van een groot aantal sneltrams RET door de jaren heen, is altijd zeer bevredigend geweest. Wij zijn dan ook zeer verheugd om 16 extra voertuigen te bestellen. “

De voertuigen bestaan uit drie modules en zijn 42 m lang. Ze biedt plaats aan maximaal 270 passagiers, 104 zittende en 166 staan. Tijdens de piekuren, kunnen twee van dergelijke eenheden worden gekoppeld om de capaciteit te vergroten en te voldoen aan de vraag van passagiers. De LRV is uitgerust met het BOMBARDIER MITRAC aandrijfsysteem. BOMBARDIER FLEXX onderstellen zorgen voor een vlotte rit en een laag geluidsniveau. Bombardier bouwt de FLEXITY Swift sneltrams voor RET in zijn fabriek in Bautzen site (Duitsland). Tot op heden zijn er meer dan 1.000 FLEXITY Swift sneltrams zijn wereldwijd verkocht. Bron: RET/ ProRail

%d bloggers op de volgende wijze: