NS gaat voor de wind

rogier-2NS-treinen rijden per 1 januari definitief op 100% windenergie, dat laat president-directeur Roger van Boxtel weten in een persoonlijke videoboodschap aan de Nederlandse treinreiziger. In de video – die NS vandaag op Youtube publiceerde – hangt Van Boxtel aan de wieken van een molen om zelf de kracht van windenergie te demonstreren. Roger van Boxtel over deze mijlpaal:

Allereerst: Waarom? “Als een windmolen een uur draait, brengt dat een trein van Utrecht naar Groningen. We gebruiken in Nederland al eeuwen de kracht van wind. Die kracht wilde ik zelf laten zien.”

Door aan de wieken van een molen te hangen? “Ja! Reizen is sinds de tijd van de postkoets altijd vervuilend geweest. We willen in beweging zijn, we willen overal kunnen wonen en overal kunnen werken. Dat vraagt veel van ons milieu. Elektrisch rijden – met trein of auto – is al veel schoner dan een diesel- of benzine-auto. Maar vragen we ons ook af waar die elektriciteit vandaag komt? Bij de trein komt die elektriciteit vanaf 1 januari 100% van windturbines. Als eerste ter wereld!”

Het spoor is een grote energieverbruiker, is er wel genoeg windstroom voor al die treinen? “Die was er eerst onvoldoende. Daarom zijn we een tienjarige samenwerking aangegaan met Eneco als leverancier. Zij hebben nieuwe windmolenparken gebouwd. We hebben dus aangegeven dat we nieuwe capaciteit willen en dat dit ook verifieerbaar moet zijn. Zo zorgen we dat door onze vraag naar windstroom, de productie van windstroom een enorme boost krijgt.”

Zijn de milieuclubs het met u eens? “Onze werkwijze wordt door bijvoorbeeld Greenpeace en Milieudefensie als voorbeeld genoemd. Natuur & Milieu bestempelde het als een ‘gamechanger’.”

Veel mensen zullen zeggen: zorg nou maar dat de treinen rijden. Wat heeft Nederland hieraan? “Het is én treinen rijden én overstappen op windstroom. Het klimaat verandert door toedoen van de mens. Daar krijgen we in Nederland last van. Voor de leefbaarheid van onze wereld is het van belang dat we overstappen op andere duurzame energiebronnen. Shell gaat nu een windmolenpark bouwen op zee. Wij zorgen dat je met de trein door Nederland kunt reizen, zonder te vervuilen.”

Wil NS dan ook een voorbeeld zijn voor deze bedrijven? “Sterker nog, bedrijven kunnen ons zelfs gebruiken voor hun eigen verbeteringen. Als je niet alleen een lease-auto biedt, maar ook een OV-abonnement, zorg je immers ook dat je medewerkers zonder te vervuilen naar hun werk kunnen. Dat zijn de veranderingen die we nodig hebben.”

Wordt hierdoor het treinkaartje duurder? “Nee. We kunnen dit doen, door flink te besparen op het stroomverbruik. We trainen onze machinisten op energiezuinig rijden én we stellen hoge eisen aan het energieverbruik als we nieuwe treinen aanschaffen.”

Roept u nu anderen ook op om aan een molen te gaan hangen? “Dan adviseer ik wel een thermoshirt te dragen, want het is best wel koud.”

%d bloggers op de volgende wijze: