Nieuwe Allegra-treinstellen stromen in bij de Rhätische Bahn

De 14e Oktober van het vorige jaar ging de geschiedenis in als een mijlpaal voor de Rhätische Bahn (RhB): De eerste van 15 nieuwe twee voltage treinen in de serie “Allegra’s verlieten die dag de fabriek van Stadler Altenrhein AG, zodat de eerste vijf treinen vanaf mei 2010 passagiers kunnen gaan vervoeren. De 15 moderne twee voltage treinen worden gebruikt op de Bernina-lijn. De nieuwe twee voltage treinen zijn niet alleen zeer modern, maar verbergen in het interieur belangrijke innovaties. In een tweede fase, zullen de 40-jaar oude pendeltreinen vervangen worden door vijf nieuwe treinen. De ov-diensten in stedelijke vervoer in Chur Rhein Valley (lijnen Chur – Thusis en Schiers – Rhäzüns) worden dus veel aantrekkelijker gemaakt en uitgebreid.  Sinds begin deze maand worden de nieuwe treinstellen van de Rhätische Bahn ingezet in de reguliere dienst op de Bernina-spoorlijn. Maurits Wever was erbij en maakte o.a. voor Treinennieuws deze fotoreportage.

De treinstellen, gebouwd door het Zwitserse Stadler, beschikken over een vermogen van maar liefst 2600 kW, waardoor ze geschikt zijn voor het slepen van de steeds zwaardere treinen, waaronder de beroemde Bernina Express.

Een impressie:


Vanwege het 100-jarig bestaan van de Bernina-spoorlijn reden er op 8 en 9 mei een tweetal Allegra-treinstellen publieksritten tussen Tirano en Poschiavo. Hier een treinstel onderweg in station Brusio.

Meer foto’s:

Twee treinstellen in Tirano. De linker stond tentoongesteld, het rechter exemplaar staat gereed om een proefrit te rijden.

De moderne en comfortabele 1e klas. De beide 1e-klascoupés zijn achter de cabine gesitueerd zodat men kan meekijken met de machinist.

Ook in de 2e klas komt de reiziger niks tekort. Ook hier zijn grote ramen aanwezig om van een optimaal zicht op de prachtige Berninaspoorlijn te genieten.

Een blik in de ruime cabine.

Een stel ter hoogte van het beroemde viaduct van Brusio.

De Rhätische Bahn heeft 15 van deze treinstellen besteld voor inzet op de Bernina-spoorlijn en tussen Filisur en Davos. Zodra alle stellen zijn ingestroomd betekent dit het einde van de Bernina-motorwagens ABe 4/4 II 41-49 en van de hybride locomotieven Gem 4/4 801-802 die onder gelijkstroom en op diesel kunnen rijden. Een deel van de motorwagens en de beide hybride locomotieven zullen overigens naar het infrabedrijf van de Rhätische Bahn gaan.

Meer over deze nieuwe treinen van de RhB leest u hier.

Reageren op dit artikel? Klik hier.

Foto’s en nieuwsbericht: Maurits Wever

%d bloggers op de volgende wijze: