Maakt De Nieuwe Zijderoute het waar?

Advertentie

De trein is favoriet bij iedereen, op enkele beroepsklagers na. Iedereen denk mee om het OV- en goederenvervoer te verbeteren. Nieuwe trajecten worden aangelegd of veiliger gemaakt. Oud treinmateriaal wordt vervangen. Nieuwe moderne treinen komen in dienst. Roger van Boxtel (NS) gaat naar de InnoTrans in Berlijn, de grootste railbeurs ter wereld, om o.a. met de DB van gedachte wisselen over, om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te verkorten. Het Vervoer over de weg, moet om de files te verkorte, ook meer via de rails. Zeker het goederen vervoer China en Europa moet over de rails en niet per boot.

Maakt De Nieuwe Zijderoute het waar?
Over een maand vindt de tweede editie van het Congres De Nieuwe Zijderoute plaats in Het Patronaat te Tilburg. Op 27 september zullen verladers, logistiek dienstverleners, advocaten, operators en andere experts van over de hele wereld samenkomen om de huidige stand van zaken op de Nieuwe Zijderoute te bespreken.
Nieuwe ontwikkelingen
In Polen wordt gewerkt aan alternatieve grensovergangen, terwijl men in Rusland steeds op zoek is naar manieren om de reistijd te verkorten. RZD Logistics, UTLC en GVT Intermodal zullen hierover praten in een panelgesprek. Sommige verhalen zijn het beste wanneer ze verteld worden door mensen uit de praktijk. Drie verladers zullen daarom hun ervaringen komen delen op de 27ste. Deze sprekers vertegenwoordigen Lenovo, Mead Johnson Nutrition and Decathlon. Zij zullen inzicht geven in het business model, ingaan op de obstakels die zij ervaren, de oplossingen die ze bedenken en de voorwaarden voor succes.
Chinees of westers perspectief?
Wat gebeurt er momenteel in China als reactie op het groeiend aantal treinen op deze verbinding? En wat biedt de Chinese markt? Letty Zhu van de NHTV Breda Applied Science University and Jialu Zhang van de Chengdu International Railway Investment & Development Group (CIPI) zullen hierover spreken. Het programma biedt echter ook handvatten die juist vanuit een westers perspectief bekeken zijn. Hoe ga je om met verschillende normen? Met de taalbarrière? Wat moeten we weten over Chinese douaneformaliteiten, of zakenethiek? Experts als Arjan Haanstra, Li Jiao en Frans-Paul van der Putten zullen hier dieper op ingaan.
De tussenpersonen
Er liggen meerdere landen op de route en ook die landen spelen een belangrijke rol. Zo zal advocaat Sebastiaan Bennink ingaan op de sancties in Rusland, en de ambassadeur van Kazachstan op de rol van het Centraal-Aziatische land op de Nieuwe Zijderoute. Ook de Chinese en Russische ambassades zijn vertegenwoordigd op het congres.
Het congres zal worden afgesloten met een Ask Me Anything panel. Tijdens deze sessie kan het publiek uitgebreid vragen stellen aan vertegenwoordigers van New Silkway Logistics, Nunner Logistics, GVT Intermodal en Karl Gheysen. Daarna is het tijd om te netwerken met de ruim 200 logistiek dienstverleners, spoorexploitanten, verladers en expediteurs, uit Nederland en andere betrokken landen. Meer informatie kunt u vinden op de website van het Congres Nieuwe Zijderoute

Bron: tekst – foto en kaart: Project Manager Events