De 24ste Internationale Maglev Conferentie is een succes

Afgelopen week was er de 24ste Internationale Maglev Conferentie in Sint Petersburg. Deze werd mede georganiseerd door de International Maglev Board en de Sint Petersburg State Transport University.
Maglev is een afkorting voor magnetische levitatie. Met andere woorden. Rustend op een magnetisch veld voorbewegen. Elke elektrische motor berust op het principe dat doormiddel van afstoten en aantrekken van de noord en zuidpolen er op een as een roterende beweging ontstaat die een wiel laat draaien. Ook bij het maglevprincipe is er sprake van een afstotende en aantrekkende krachten van de noord en zuidpool. Alleen deze beweging is niet roterend, maar gaat via een vlakke lijn. Deze manier van verplaatsen is dan ook uitermate geschikt voor het geleide transport. In het spectrum van geleide transport zijn ook vele toepassingen mogelijk waarbij de zweeftrein of magneettrein het meest bekend is.
Op de 24ste Maglev Conferentie kwamen vele mensen vanuit de hele wereld van universiteit tot bedrijfsleven bij elkaar om naar de nieuwste ontwikkelingen te kijken en te luisteren.
Duitsland heeft met de Transrapid heel veel kennis opgedaan wat uiteindelijk heeft geleid tot twee standaarden voor hogesnelheidsmaglevs. De Transrapid is een standaard en de JRMaglev is een standaard. Elk met hun eigen toepassing. Ook de lagesnelheidsmaglev voor toepassing in urbane metronetwerken komt uit de Duitse Transrapid koker.
Duitsland was met de hereniging van beide Duitslanden niet in staat is om grote nieuwe projecten op te zetten. Ook de kennis voor de lange termijn ontbrak voor de betrouwbaarheid van het Transrapidsysteem in Duitsland. De Duitse Groene partij heeft daarnaast met veel succes gepleit tegen de Transrapid. Dit alles heeft er voor gezorgd dat deze techniek ver in de lade werd gestopt.
De mazzel voor Transrapid is dat China het systeem ook gekocht heeft voor eigen gebruik en kennis op te doen. De Shanghai hogesnelheidsmaglev is daar het voorbeeld van. Duitsland heeft lange tijd kunnen zorgen dat de maglevtechniek niet verder verkocht kon worden. China heeft veel geduld en heeft daarom met de Chineze hogesnelheidstreinen uitstekende lijnen en treinen kunnen ontwikkelen die ze ook kunnen verkopen. Echter deze lijnen kunnen op termijn wel maglevlijnen worden. De Chinezen hebben echter niet stil gezeten en hebben toch kennis opgedaan met de maglevtechnieken. Het resultaat is dat in Beijing en Changsha de eerste urbane maglev treinen leviteren. In 2019 komt daar een nieuwe bij. In Changchun komt ook een urbane maglevbaan met bijbehorende voertuigen bij die door CRRC ontwikkeld zijn.
De Shanghai maglev heeft zich de afgelopen jaren goed bewezen. De techniek is zelfs beter dan gedacht. Het is een betrouwbaar systeem dat geen last heeft van weersinvloeden en veilig vele mensen kan vervoeren.
Ondanks dat China, Japan en Korea allang Duitsland voorbij is gestreefd zijn er toch ontwikkelingen in Duitsland. Max Bogl heeft net een urbane maglev geintroduceerd die ze verder ontwikkelen. ThyssenKrupp heeft met de kennis van Transrapid een liftsysteem ontwikkeld die ze nu aan het testen zijn.
Ook een Hyperloop zou uitgerust kunnen worden met een elektromotor op basis van Maglev. Deze vorm van transport heeft dan ook de nodige aandacht gehad. Echter deze aandacht was veel minder dan twee jaar geleden op de International Maglev Conferentie in Berlijn. Het geheel van vacuümbuis, capsules en de bijbehorende infra en stations zorgt voor veel scepsis in de toepassing. Technische vraagstukken, veiligheidaspecten en regelgeving zorgen dat Hyperloop een mooie vorm van reclame is en technisch opgeleide mensen bindt aan bedrijven, maar geen volwaardig vervoersmiddel voor de toekomst. Een leuke bijkomstigheid is dat men al heel lang bezig is met het principe van een Hyperloop. Naast Kemper in Duitsland was ook Wijnberg in Rusland er al mee bezig. En dit rond de eerste en tweede wereldoorlog. De capsule van Wijnberg lijkt ook heel erg op de eerste schetsen van Elon Musk.
Ondanks dat duidelijk is dat Europa niet meedoet in de verdere implementatie van maglev zijn er in Europa en Nederland wel degelijk toepassingen.
Een magneettrein is ondanks zijn hogere topsnelheid dan een conventionele hogesnelheidstrein niet te vergelijken met een hogesnelheidstrein. Een magneettrein zit met zijn eigenschappen in het toepassingsgebied van de intercitytrein . In Nederland is de Transrapid 09 dan ook een vervanger voor de ICM, VIRM, DDZ en zelfs de ICNG die nog gebouwd moet worden.
Nu de wegen wederom vol raken en de huidige manier van spoorbouw geen verbetering oplevert voor hogere frequenties, hogere gemiddelde snelheden, een eenvoudige en betrouwbare dienstregeling is een andere aanpak noodzakelijk.
Meer wegen bouwen heeft geen zin omdat files veroorzaakt worden door trechter werking naar de steden en communicatie van de weggebruikers en de grote hoeveelheid auto´s. Deze zaken kunnen door meer wegen ook niet weggenomen worden. Meer spoor aanleggen bij het bestaande spoor heeft ook geen zin als alles met elkaar verknoopt blijft worden. Het spoor moet anders ingericht worden. Er is een absolute scheiding tussen Intercity, stoptreinen en goederentreinen nodig om meer mensen betrouwbaar, en met een hoge gemiddelde snelheid te vervoeren. De magneettrein op basis van de Transrapid 09 kan in dat perspectief de rol van intercitymetro overnemen. Deze zal dan alle grote steden, luchthavens en regio´s kunnen verbinden.
De Zuiderzeelijn of Noordlink waar men het in eerdere artikelen van deze site had zijn een verknoping van spoorlijnen met de bijbehorende vermenging aan het bestaande spoorlijnen en zullen geen verbetering zijn.
De International Maglev Conference was een succes. In Azie gebeurd het en in Europa loopt men meer en meer achter. De volgende International Maglev Conferentie is dan ook in Changha China in 2020.
Wouter van Gessel – Voorzitter van stichting Freedom of Mobility – Lid International Maglev Board.

%d bloggers op de volgende wijze: