CAF de nieuwe Trein- Tram- en Metrofabrikant voor Nederland

De Spaanse treinenbouwer CAF heeft het maar druk met Nederland. Naast de Sprinters voor de NS, bouwen zij ook de 63 trams en nieuwe metro’s voor het GVB in Amsterdam, met een optie op nog eens (maximaal) 60 trams. Eind september is een aantal persmensen door CAF uitgenodigd om de voortgang van de NS te bekijken. Ongetwijfeld zal de  bouwer CAF ook trots zijn op de orders van het GVB in Amsterdam.

De trams zijn van het standaardtype URBOS 100. De trams, met een lengte van 30 meter en een breedte van 2,40 meter, bestaan elk uit 5 gekoppelde modules. Deze rusten op 3 draaistellen, waarvan er 2 zijn aangedreven. De trams uit de basisbestelling zijn bi-directioneel, wat wil zeggen dat beide uiteinden zijn voorzien van een bestuurderscabine met deuren aan beide zijden. Onder de optioneel te leveren trams bevindt zich ook een uni-directionele variant, met conducteursruimte voorzien. De tram wordt geconstrueerd uit aluminium delen. Het draaistelconcept is van een beproefd type, waarbij alle wielen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. Dit vermindert geluidsproductie en slijtage, en het draagt bij aan rustige, comfortabele rijeigenschappen. Bij het ontwerp van het interieur is ruim aandacht besteed aan een goede doorstroming van de reizigers, onder meer door een volledig vlakke vloer. De tram beschikt over twee multifunctionele ruimtes die gelijkmatig één cabine en deuren aan de rechterzijde. In deze variant is ook een Bouw eerste nieuwe 15G tram in volle gang over de tram zijn verdeeld. De deuren die zich bij deze ruimtes bevinden zijn voorzien van een uitschuifbare plank, zodat ook passagiers die gebruikmaken van hulpmiddelen goede toegang hebben. Natuurlijk gaan de vervoersbedrijven mee in het comfortabele reizen. Daarnaast maakt het front ook meteen duidelijk dat het hier verleden keert ook een typisch Amsterdams fenomeen terug, namelijk een bestemmingsdisplay voorzien van een groot uitgevoerd lijnnummer met de lijnkleuren.


De tram wordt zo veel mogelijk opgebouwd uit duurzame materialen en is voor circa 92% recyclebaar en energiezuinige IGBT-techniek, die standaard is voorzien van de mogelijkheid om rem-energie terug te voeden aan het net. www.caf.net
De eerste nieuwe 15G tram zie je vanaf medio 2019 rijden in de stad. Wie weet stap jij er dan wel in en ervaar je hem zelf als een van de eerste reizigers. Voordat het zover is, gaat het GVB de nieuwe tram eerst nog uitgebreid testen op het netwerk. In de fabrieken van de Spaanse tramfabrikant CAF wordt intussen hard gewerkt aan het eerste voertuig.
15G
Onderaan dit artikel nog even de feiten en cijfers van de nieuwe 15G tram op een rijtje .

Nieuwe trams voor vernieuwde Amstelveenlijn krijgen R-netkleuren
Een deel van de vloot nieuwe trams van GVB, de 15G, krijgt een rood-zilveren R-netkleurstelling. Ze zullen ingezet worden op de vernieuwde Amstelveenlijn. Deze lijn wordt een hoogwaardig OV-verbinding als onderdeel van R-net. Daar past een volledige R-net uitstraling bij, van haltes tot bijvoorbeeld voertuigen. Daarom krijgt in elk geval dit specifieke deel van de nieuwe vloot, die nu in bestelling is, een passend R-net jasje. Vanzelfsprekend met het herkenbare GVB logo, zodat het voor reizigers duidelijk is dat zij met GVB reizen.
Kleurkeuze
Deze kleurkeuze, op verzoek van concessieverlener Vervoerregio Amsterdam, sluit aan bij de Amsterdamse R-net kleurstelling waarin ook de GVB metro’s rijden. R-net is het keurmerk voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. Het staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer. Tot op heden is de vertrouwde blauw-witte kleur de standaard geweest voor alle trams in Amsterdam en net daarbuiten.
CAF fabrikant nieuwe M7 metro’s voor Amsterdam
GVB heeft na een aanbesteding CAF (Construcciones y Auxiliair de Ferrocarriles, Spanje) aangewezen als voorkeursaanbieder voor de levering van een serie nieuwe metro’s voor Amsterdam. Het gaat om 30 metro’s, met daarbij een optie tot 30 stuks extra. Bedoeling is dat de eerste voertuigen uit deze nieuwe ‘M7’-serie in de zomer van 2021 druppelsgewijs instromen op de Oost- en Ringlijn en de eerste reizigers vervoeren.
Vervanging
De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. De metroseries S2 en S3/M4 zijn respectievelijk in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Daarnaast moeten de nieuwe metro’s de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Daarom is een optiepakket uitgevraagd voor 30 extra metrovoertuigen.
Start aanbesteding nieuwe metro’s
GVB is, met subsidie van de Vervoerregio Amsterdam en samen met de gemeente Amsterdam, gestart met de Europese aanbesteding van 30 nieuwe metro’s voor Amsterdam, de M7. De nieuwe metro’s zullen oudere metroseries vervangen en daarnaast extra capaciteit bieden voor de groei op het metronet.
2021
Bedoeling is dat de eerste voertuigen uit de nieuwe serie in de zomer van 2021 gaan rijden en de eerste reizigers gaan vervoeren. Naar verwachting is tegen de zomer van 2018 bekend welke fabrikant de nieuwe metro’s gaat bouwen. Daarna wordt gestart met de uitvoeringsfase. Bron en foto’s: GVB en de sprinter NS.