’s Werelds eerste autonome tram

Gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelingsproject met ViP Verkehrsbetriebe Potsdam GmbH
Wereldpremière bij InnoTrans 2018
Demonstratie wordt uitgevoerd in echt verkeer

Siemens Mobility zal samen met ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH hun onderzoeksproject presenteren over ’s werelds eerste autonome tram op InnoTrans 2018. Op een zes kilometer lang gedeelte van het tramnetwerk in Potsdam, Duitsland, zal Siemens Mobility een testtram demonstreren, autonoom in het echte verkeer op 18 tot 21 september.

ViP heeft voor het project een Siemens Combino-tram ter beschikking gesteld. Dit experimentele voertuig is uitgerust met meerdere lidar, radar- en camerasensoren die dienst doen als “digitale ogen” door de tram en de verkeersomgeving vast te leggen. Tegelijkertijd fungeren complexe algoritmen als een “brein” door gegevens uit de momentane werksituatie te interpreteren en te evalueren, een prognose te geven voor de verdere ontwikkeling van de situatie en vervolgens een gepast antwoord van de tram te activeren. Dankzij zijn kunstmatige intelligentie, reageert de tram op trammeldingen aan het spoor, stopt hij bij tramhaltes en reageert hij zelf op gevaren zoals het oversteken van voetgangers en andere voertuigen. Siemens Mobility is het eerste bedrijf dat een autonome tram start voor onderzoeks- en ontwikkelingsdoeleinden.
“Deze wereldpremière laat zien hoe we actief de mobiliteit van de toekomst vormgeven: onze autonome tram kan essentiële operationele taken in het echte wegverkeer al in deze ontwikkelingsfase beheersen, door te vertrouwen op het” Siemens Tram Assistant “botswaarschuwingssysteem dat wordt gebruikt in Onze Avenio M-tram in Ulm, Duitsland, heeft ons al volwassen rijpheid bereikt – een belangrijke mijlpaal op weg naar autonoom rijden. Door treinen en infrastructuur intelligent te maken, kunnen we beschikbaarheid garanderen en de veiligheid verbeteren in lokale en lange tijd. -afstand reizen, “zei Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility.
De experimentele tram die wordt gebruikt om autonoom te rijden tijdens de wereldpremière, is niet ontworpen voor commercieel gebruik. Het huidige project is gericht op het identificeren van de technologische uitdagingen van autonoom rijden onder reële omstandigheden en het ontwikkelen en testen van oplossingen hiervoor. Een voortzetting van de samenwerking wordt al besproken met ViP. Bron en foto tram:Siemens

Misschien op de InnoTrans ook een bus die eruitziet als een tram en autonoom rijdt op een virtueel spoor. Dat is de Autonomous Rail Rapid Transit (ART) die is ontwikkeld door het Chinese railbedrijf CRRC. De dertig meter lange bus is voorzien van sensoren die de weg en omgeving lezen, waardoor het voertuig zelf zijn route kan plannen en rijden.
Nog even en er zijn geen machinisten, trambestuurders of Buschauffeurs meer nodig. Bron en YouTube video: CRRC / CGTN