Stadler levert nu ook smalspoor aan Zweden

Stadler wint ten opzichte van de concurrentie en bouwt voor Stockholm Transport (SL) 22 elektrische treinen met een spoorbreedte van 891 mm. Wereldwijd een unieke spoorbreedte. De behoefte aan dit speciale model wordt dus door Stadler geleverd. De Zwitserse fabrikant van railvoertuig is opgegroeid met de op maat gemaakte treinen, wat nog steeds 12 tot 15 procent beslaat van de totale verkoop.
De gunning van de opdracht om de 22 EMU treinen onder type X15p vond reeds plaats op 23 augustus 2016. Maar vandaag is de beroepstermijn verstreken. Het is dus duidelijk dat Stadler deze treinen kunnen gaan leveren. “We zijn erg blij met deze opdracht uit Stockholm met de aangepaste voertuigen, kunnen we weer onze grote flexibiliteit en klantgerichtheid het bewijs leveren “, aldus Peter Spuhler, eigenaar en Group CEO van Stadler.
De 22 elektrische treinen EMU (Electrical Multiple Units) worden gebruikt op de 65 kilometer lange route Roslagsbanan en verbinden Stockholm met districten in het noorden en oosten van de Zweedse hoofdstad.
De treinen zijn ontworpen voor een snelheid van 120 km per uur en kunnen 300 passagiers vervoeren, waarvan 150 een zitplaats hebben. De treinen zullen worden geleverd in 2020 en zullen een jaar later op het Zweedse traject dienst gaan doen. De Zweden hebben ook nog een optie voor 45 extra voertuigen.
De spoorbreedte van Roslagsbanan van 891 mm is uniek en vereist daarom een speciale constructie. Stadler het bedrijf wordt gekenmerkt door een hoge mate van flexibiliteit en een bereidheid om te reageren op speciale wensen van de klant. Dit geeft het bedrijf in beperkte mate een voorsprong op de concurrentie.
Speciaal voor de winter
Een ander speciaal kenmerk van treinen voor SL is hun prestaties in de winter. De treinen zijn speciaal ontworpen om zware klimatologische omstandigheden. De weersbestendigheid van de voertuigen was voor Stadler vooral al in Noorwegen, Finland, Estland, Rusland en Wit-Rusland om te bewijzen dat deze extreme winterse omstandigheden aan kunnen. Zo zijn de treinen van een goede isolatie en vloerverwarming voorzien en het warme lucht gordijn zorgt bij de ingang deuren dat de kou buiten blijft, zelfs bij lage temperaturen.
Met de nieuwe orde uit Zweden Stadler kan Stadler haar positie in deze markt te versterken. Stadler ontving ook een order voor 33 dubbeldekker treinstellen van de Zweedse spoorlijn Mälab in juni 2015, voor het traject in de regio Mälaren, ten westen van Stockholm.

%d bloggers op de volgende wijze: