De eerste metro’s voor Stadler

Stadler Zwitserland won in consortium met Ansaldo STS de aanbesteding voor 17 metrostellen voor SPT Glasgow Subway (Strathclyde Partnership for Transport). Het contract omvat ook de technische service-ondersteuning en reserveonderdelen. De eerste treinen moeten in 2020 in dienst komen.
Het order bedraagt ongeveer £ 200 miljoen. Stadler biedt 17 treinen als onderdeel van het gehele systeem. Het aandeel van de Stadler komt neer op ongeveer £ 92 miljoen, dat na omrekenen neerkomt op ongeveer 133 miljoen Zwitserse frank. De treinen zijn ontworpen voor een maximum snelheid van 58 km per uur en hebben 116 zitplaatsen, 12 klapstoelen en 204 staande passagiers. De treinen zijn voorzien van zes grote deuren aan elke kant maken de treinen zeer gebruiksvriendelijk. Ramen aan beide zijden zorgen voor een bijzondere rijervaring. Voor een veilig gebruik, zal Platform Screen Deuren (PSD) worden geïnstalleerd.
De Glasgow Subway is de derde oudste metro ter wereld, na Londen en Boedapest. De tunnels van de regeerperiode van koningin Victoria hebben een diameter van slechts 3,4 m, de spoorbreedte is 1220 mm. Glasgow Subway is uitgebreid gemoderniseerd en volledig omgebouwd tot een volledig automatische metro. In een overgangsfase, worden de eerste geleverd Stadler treinen toegevoegd aan de oudere voertuigen. Voor het Zwitserse Stadler is deze order is een mijlpaal: Het rollend materieel van Stadler zal voor de eerste keer in een metro-systeem buiten Duitsland worden gebruikt.

%d bloggers op de volgende wijze: