Veilig treinverkeer kan vanaf nu goedkoper. Spoorbeheerder ProRail keurde onlangs het treinbeveiligingssysteem PLC Interlocking goed voor toepassing in heel Nederland. Dit systeem is door Movares in samenwerking met ProRail ontwikkeld. Aanvankelijk gebeurde dat onder de naam Eurolocking. Jean Paul van Hengstum, programmamanager PLC Interlocking bij Movares: ‘ Deze goedkeuring betekent een doorbraak op treinbeveiligingsgebied. Door gebruik te maken van kant-en-klare onderdelen uit de procesindustrie, kan het spoor met PLC Interlocking in de toekomst sneller maar vooral goedkoper worden beveiligd.’
Van Hengstum: ‘ Zoals zo vaak bij innovaties was de basis van het innovatieve PLC Interlocking een simpel idee: vervang de dure, op maat gemaakte computers in de spoorwegbeveiliging door kant-en-klare units die in de markt te koop zijn. Deze zgn. ‘PLC’s’ (programmable logic controller) zijn micro-processoren die processen bewaken. Deze PLC’s worden veel gebruikt in de procesindustrie en de chemische industrie. Als Movares hebben wij een analyse gemaakt van de toepasbaarheid van deze PLC’s in spoorse omgevingen. Wij hebben ontdekt dat ze perfect toepasbaar zijn binnen de spoorse beveiligingssystemen. Niet alleen in Nederland maar wereldwijd. ‘
Proef
Inmiddels is een succesvolle proef met PLC Interlocking uitgevoerd op station Santpoort Noord waar het systeem sinds juli 2012 foutloos functioneert op een lijn voor passagiersvervoer. In Beverwijk wordt het systeem nu ook aangelegd. Van Hengstum: ‘ PLC Interlocking is voor meerdere toepassingen in te zetten, dus niet alleen bij heavy rail, maar ook bij light rail, overwegen, rangeerterreinen en materieelbewegingen.
Spoorbeveiliging
In Nederland is een strikte scheiding tussen de manier waarop treinen worden aangestuurd en de manier waarop seinen en wissels worden bestuurd. Dit heet resp. de besturingslaag en beveiligingslaag. In de besturingslaag worden rijwegen gecreëerd en aan vragen gemaakt om seinen en wissels in een bepaalde stand te zetten zodat de machinist van die rijweg gebruik kan maken. In de beveiliging worden deze aanvragen gecontroleerd en de aansturing van wissels en seinen op een gegarandeerd veilige manier uitgevoerd. Het beveiligingssysteem voorkomt aanrijdingen van treinen, ontsporingen en aanrijdingen met auto’s op overwegen. Daarmee is het cruciaal voor het niveau van de veiligheid van het Nederlandse spoor. Deze beveiliging wordt nu geregeld door middel van speciaal daarvoor ontwikkelde veiligheidscomputers of door omvangrijke installaties die compleet uit B-relais bestaan. B-relais zijn bijzonder veilig maar gedateerd en hebben technische beperkingen. De veilgheidscomputers zijn door het kleine toepassingsgebied verhoudingsgewijs duur.
Er is in Nederland grote behoefte aan een nieuw treinbeveiligingssysteem. In de komende tien jaar moet zo’n vijftien procent van de bestaande treinbeveiligingssystemen worden vervangen. Op dit moment is zeker nog tachtig procent van het Nederlandse spoor met de conventionele relaisbeveiliging uitgerust.
U vindt PLC Interlocking ook op de RailTech op 19 maart; in het buitenland staat PLC Interlocking ook bekend onder de naam Eurolocking.
Bron en foto: . © Movares