Wat is uw favoriete trein van 2019?

Advertentie

De treinenfamilie van de NS bestaat uit meer dan tien verschillende treintypen. De ene net ietsjes nieuwer dan de ander, een Sprinter of een Intercity: allemaal een beetje anders. Voor de NS even belangrijk. Om de treinreis voortdurend te verbeteren vraagt men de reizigers jaarlijks naar hun ervaringen. Zo weten ze wat de favoriete trein van 2019 was. Belangrijker: zo leren ze wat reizigers echt relevant vinden en kunnen ze de treinreis nog comfortabeler maken.
Uit de treinbelevingsmonitor blijkt dat het rapportcijfer voor de treinen elk jaar stijgt. Het algemeen oordeel over de trein steeg in 2019 naar een 7.6 voor alle Intercity’s (2014: 7.1) en de Sprinters scoorden een 7.5 (2014: 7.0). De jongste Sprinters (FLIRT en SNG) scoren het beste. Beide treinen krijgen een gemiddeld rapportcijfer van een 7.8. Een gedeelde eerste plek. De gemoderniseerde dubbeldekker (VIRM) volgt de Sprinters op de voet met een 7.7. Investeringen in nieuwe treinen worden gewaardeerd door de reizigers, want traditiegetrouw scoren de nieuwe treinen het beste in de treinbeleving. De oudere treinen sluiten de lijst af. Een van onze eerste dubbeldekkers (DDAR) die in 2019 voor het laatste reed, scoorde een 6.2. Reizigers gaven de oudste Sprinter (SGM) een halve punt lager dan de nieuwere Sprinters.

Algemeen oordeel

Het algemeen oordeel wordt in de treinbeleving gevormd door de volgende vier onderdelen: sfeer, comfort, reinheid en veiligheid. De reizigers wordt gevraagd over hun ervaringen met het interieur en de faciliteiten, de aantrekkelijkheid van de trein en of zij hun reistijd aangenaam konden besteden. Daarnaast wordt de reizigers ook gevraagd of zij de trein als schoon en verzorgd ervaren.( Hieraan kan de reiziger zelf aan mee helpen. Red) Ook de verlichting en het veiligheidsgevoel spelen een rol in het oordeel.

Investeren in comfortabele trein

Een fijne treinreis is afhankelijk van een tal van omstandigheden. De trein zelf speelt hier vanzelfsprekend een bepalende rol in. Daarom investeert NS in totaal €3.8 miljard in de aanschaf van nieuwe treinen en de modernisering van bestaande treinen. De effecten hiervan zien we terug in de waardering van onze reizigers. In 2017 zijn alle 58 nieuwe Sprinters type Flirt (Stadler) op het spoor gekomen. Van de bestelling van 206 Sprinters (SNG) bij de Spaanse fabrikant CAF rijden inmiddels 75 op verschillende trajecten. In 2021 kunnen de eerste reizigers instappen in de nieuwe, snelle Intercity (Alstom). Wat is uw favoriete NS trein van 2019? Laat het ons weten op onze Facebookpagina Bron en Foto’s: Nederlandse Spoorwegen.

1 Comment

  1. De Koploper is mijn a) rijcomfort, b) stoelen, eerste én tweede klas, c) lichtvoorziening met leeslampen, d) beenruimte, e) toilet voorziening, geen knopjes gedoe, f) reisinfo mijn favoriete trein. Minpunt : koude ruimte bij de klapstoelen en deuren. Minst favoriete trein, de dubbeldekkers DDZ en V-IRMm types vanwege hun wisselende interieurs, vaak wiebelig rijgedrag en de -m verbouwde serie SLECHTE oncomfortabele stoelen en vreemdsoortige toiletten en slechte aanduiding en vooral de soms te koude airco, geef mij maar de Koploper !

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.