Hij gaat morgen officieel rijden

Advertentie

Nu is alles nog gesloten naar de nieuwe metrolijn

Het zal u niet ontgaan zijn maar voor de zekerheid nog even, de Noord/Zuidlijn in Amsterdam, de nieuwe Metro van Amsterdam Noord naar Amsterdam Zuid (lijn 52) werd vanmorgen officieel geopend door de nieuwe burgemeester van Amsterdam Femke Halsema. Een heel bijzonder moment. Ineens is ie af en gaat hij open. Er is jarenlang door journalisten positief of negatief over geschreven. Het heeft pakweg 15 jaar geduurd van eerste spade tot de opening vandaag.
Na acht uitgestelde openingen door diverse tegenslagen en een flink budgetoverschrijding is het er toch vandaag van gekomen. Met dit heugelijke feit heeft het GVB ook besloten het Amsterdamse openbaar vervoer aan de Noord/Zuidlijn aan te passen. Het gehele tramlijnennet gaat op de schop. Er zullen grotendeels geen trams meer in de binnenstad rijden. Ook de routes van de Regionale bussen veranderd soms. Dit tot grote teleurstelling van vele Amsterdammers. Het Amsterdams Centraal worden met de andere stations ook belangrijke overstap plaatsen. Men zal vaker moeten overstappen, maar je bent wel in een kwartiertje ( in 16 minuten om precies te zijn) van Noord in Amsterdam Zuid.
Ov-reizigers opgelet: check route vanaf 22 juli
Zondag 22 juli gaat de vlag uit: na 15 jaar bouwen gaat de Noord/Zuidlijn rijden. Dat is natuurlijk goed nieuws maar het is ook een grote verandering waar iedereen aan moet wennen. Die bus of tram die u gewoonlijk elke dag pakt, rijdt misschien niet meer, of neemt een andere route. Check voor u op pad gaat www.9292.nl of bel 0900 9292.
Het hele bus- en tramnetwerk in en om de stad verandert doordat de nieuwe metrolijn gaat rijden. Zo gaan er meer trams rijden tussen Oost en West. En gaan er minder trams en bussen naar het Centraal Station. Daardoor rijden er minder bussen door de IJ-tunnel en wordt het rond het CS wat rustiger. In Zuid gaan minder trams rijden, omdat de Noord/Zuidlijn ondergronds dezelfde route maakt. Het totale aantal bussen en trams in de stad blijft gelijk, alleen de routes veranderen.
Met metro in mum van tijd in de stad
Dit alles om ervoor te zorgen dat u met het openbaar vervoer sneller op uw bestemming bent. Naar en in Amsterdam. Komt u bijvoorbeeld met de bus uit Broek in Waterland of Purmerend, dan eindigt de rit bij station Noord. Daar pakt u de Noord/Zuidlijn, die u in enkele minuten, in de Amsterdamse binnenstad brengt.
Vooraf route checken, er is namelijk veel veranderd
Het is kortom zaak dat u zich goed informeert voordat u op pad gaat met het openbaar vervoer. Kijk op de reisplanner www.9292.nl of op www.wijnemenjemee.nl of bel voor u vertrekt 0900 9292.
Type in het zoekvak (rechts bovenaan van de treinennieuws site) “Noord Zuidlijn” en u krijgt diverse artikelen over de bouw van de Amsterdamse Metro.
De felicitaties van de NS:

Persbericht van Alstom
Amsterdamse Noord/Zuid metrolijn met verkeersleiding en treinbeveiliging van Alstom
De Urbalis 400 communications-based train control (CBTC) oplossing van Alstom is het verkeersleidings- en treinbeveiligingssysteem achter de Amsterdamse Noord/Zuid metrolijn. Deze nieuwe lijn die zaterdag 21 juli 2018 werd geopend, voegt acht nieuwe metrostations en tien kilometer aan het bestaande netwerk toe. De nieuwe lijn is in bedrijf gesteld door Femke Halsema, de onlangs beëdigde burgemeester van Amsterdam, en Sharon Dijksma, wethouder Verkeer en Vervoer van Amsterdam.
MET, de instantie die binnen Amsterdam verantwoordelijk is voor metro en tram, gunde Alstom in 2012 het contract om Urbalis 400 op de lijn te installeren. De algehele omvang van het project bestaat naast plaatsing van CBTC over de gehele lengte van de nieuwe Noord/Zuidlijn (lijn 52) en de bestaande lijnen 50, 51, 53 en 54, bij elkaar 39 kilometer spoor en 40 stations, ook uit een nieuwe centrale en de installatie van CBTC-apparatuur aan boord van 90 treinen.
“Alstom is uitermate blij onderdeel uit te mogen maken van dit unieke project. Wij ondersteunen GVB en MET graag bij het waarmaken van hun belofte aan passagiers om betere diensten te verlenen, namelijk sneller en betrouwbaarder reizen op de drukste lijnen van het systeem. Ons team blijft klaarstaan om de verwachte prestaties van het netwerk blijvend te verzekeren,” aldus Gian-Luca Erbacci, Senior Vice President Europe van Alstom.
De Urbalisoplossing van Alstom zal het Amsterdamse openbaarvervoersbedrijf GVB niet alleen helpen de opvolgtijd te verkorten en 25% extra lijncapaciteit te leveren, maar ook de operationele prestatie en betrouwbaarheid te verhogen. Naar verwachting zullen lijn 50, 51, 53 en 54, waarvan sommige oorspronkelijke signaleringsapparatuur nog uit 1977 stamt, tegen 2019 met CBTC in bedrijf zijn.
Alstom kan bogen op ruim 15 jaar ervaring in radio CBTC-oplossingen die verkeersleiders nauwkeurige controle over de verplaatsing van hun treinen geven. Daarmee kunnen ze in alle veiligheid vaker en met hogere snelheid op de lijn rijden – met of zonder bestuurder. Urbalis van Alstom is goed voor 25% van alle radio CBTC-oplossingen die wereldwijd in gebruik zijn. Er zijn meer dan 90 Urbalis CBTC-metrolijnen in 25 landen die meer dan 1.600 kilometer bestrijken. Daarbij kan worden verwezen naar lijnen in Sydney, Beijing, Nanjing, Shanghai, Milaan, Sao Paulo, Toronto, Panama, Riyad en vele andere steden.

Link naar de video over het CBTC-systeem

Onderonsje met Sharon Dijksma,
De nieuwe Amsterdamse Burgemeester Femke Halsema

Dionne Stax: Zijn we er al?
Feest in Amsterdam Noord
In veilige handen
Een speciale Donald Duck t.g.v. de opening Noord/Zuidlijn voor de jarige GVB Dircteur
Parijs Gare du Nord renoveert. Is dit bord uitgeleend aan Amsterdam?