De aannemerscombinatie Boskalis Swietelsky bouwt in Hoek van Holland het sluitstuk van de ‘Hoekse Lijn’ naar Hoek van Holland Strand. Het werk bestaat uit de spoorverlenging van het Rotterdamse metrotraject vanaf het huidige station Hoek van Holland Haven en de bouw van de bijbehorende stations en kunstwerken. Kosten van dit project: € 32,8 miljoen. Nog enigszins onzeker is of de metro hier al in 2022 zal rijden, maar het is wel de opzet.
Boskalis Swietelsky
Er waren drie gegadigden voor de uitvoering en uiteindelijk won Boskalis Swietelsky. Bedoeling is dat de werkzaamheden zo snel mogelijk van start gaan. Het miljoenencontract is het grootste van het hele project Metro aan Zee.
Aanvankelijk zag het er nog naar uit dat de bouw van de strandlijn opnieuw vertraging zou oplopen. De geïnteresseerde bouwbedrijven vroegen namelijk hun aanbestedingsplan voor de lijn, de stations en de bovenleiding later te mogen indienen in verband met de coronacrisis.
Een andere factor was dat de software van de beveiliging van het metrotraject nog steeds niet goed werkt. Het wachten is al geruime tijd op een update hiervan door leverancier Bombardier. De gesprekken hierover zijn steeds gaande.
De gemeente Rotterdam gaat er in principe van uit dat de strandroute voor de zomer 2022 opgeleverd wordt, maar houdt niettemin een slag om de arm. Tot zolang blijft het voormalige NS-station Hoek van Holland Haven eindhalte van de metrolijn van en naar de Maasstad.
Foto’s: ©Hans van Lith