En dat zijn er 100

Foto: Een voor de HSL aangepaste intercity telt twee locomotieven en negen rijtuigen

In Groningen zijn al 100 rijtuigen omgebouwd voor rijden over de HSL. De Nederlandse Spoorwegen doen er alles aan om HSL vol te krijgen en een tijdwinst voor de reiziger te creëren. NS bouwt in 12 maanden ruim 300 intercity rijtuigen om zodat deze geschikt zijn om te rijden over de Hogesnelheidslijn. Deze monsterklus is in juni 2016 begonnen en medio 2017 afgerond. Afgelopen week leverde het Onderhoudsbedrijf van NedTrain in Onnen – vlakbij Groningen – het honderdste rijtuig af. Een goede reden om even te kijken wat hier in de werkplaats allemaal gebeurt.

De 300 rijtuigen heeft NS eerder jarenlang ingezet voor Intercitytreinen. De sinds juni omgebouwde rijtuigen zijn allereerst nodig voor de nieuwe treindienst tussen Den Haag en Eindhoven die start in januari 2017.

100-3

De werkplaats van NedTrain in het Groningse Onnen

NS heeft zoveel rijtuigen nodig omdat ook Intercity direct (nu) en Intercity Brussel (straks) hiermee rijden. Deze laatste trein zal tussen Amsterdam en Antwerpen deels via de HSL rijden al duurt dit nog minstens een jaar. Als de rijtuigen zijn omgebouwd stelt NS (steeds samen met twee locomotieven) hiermee weer complete treinen samen; negen rijtuigen per trein voor Den Haag-Eindhoven en straks zes rijtuigen per trein voor Amsterdam-Brussel.

Verbouwen in één week
Een trein van zes rijtuigen verbouwen duurt precies één week. Op zaterdag rijdt de trein de werkplaats binnen in Onnen, op vrijdag komt deze er opgefrist en aangepast weer uit. Het rijklaar maken van de trein gebeurt in Amsterdam. De rit van Onnen naar Amsterdam is een mooi moment om alle aanpassingen te testen. Zo worden de remmen onderweg uitgebreid beproefd.

Waarom ombouwen?
Niet elke trein die op het Nederlandse spoor rijdt is zomaar geschikt voor de HSL. De locomotieven moeten kunnen omgaan met verschillende systemen voor bovenleiding en beveiliging. Maar ook de rijtuigen krijgen allemaal een ‘update’. Er worden onder andere nieuwe wielstellen onder de rijtuigen geplaatst. Dit gebeurt met een zelf ontworpen techniek. In verband met de hogere snelheid (160 km per uur in plaats van 140) heeft de trein ook meer remvermogen nodig. Daarom past NedTrain ook het remsysteem aan. Omdat veel toeristen de HSL-treinen gebruiken krijgt de trein fiets- en bagagerekken en tweetalige informatiestickers.

100-4

De ploeg van NedTrain medewerkers die er weer heerlijke en vertrouwde wagens van maken

Bron en foto’s: NS

 

 

 

 

%d bloggers op de volgende wijze: