Neem de trein in Europa

Advertentie

Treinennieuws.nl weekend editie

De Eurostar trein op Station St. Pancras in Londen

Uit de kort geleden onderzoeken is gebleken dat één op de drie vluchten vanaf Schiphol ook per trein kan. Nu gaan een groot aantal vluchten naar plaatsen in Europa die minder dan 750 kilometer van Schiphol liggen. Als die luchtreizen zouden worden vervangen door te reizen per trein, dan zou dat Schiphol ruimte geven en een hele hoop CO2 uitstoot schelen.
De grens van 750 kilometer die het onder-zoeksbureau Royal Haskoning DHV hanteert, is de maximale afstand waarover een reiziger met de trein even lang doet als met het vliegtuig. Dit geld natuurlijk niet voor alle grote steden. Veel overstappen kost natuurlijk ook tijd.
Londen
De Eurostar trein is pas sinds twee jaar een alternatief voor Londen-gangers vanuit Nederland. Wel heeft de treinreiziger nu nog in Brussel een oponthoud van ruim een half uur door de Britse paspoort- en veiligheids-controle. Maar volgend jaar is dat vermoedelijk verholpen, dan wordt bij de instap in Amsterdam en Rotterdam gecontroleerd.
Waarom de korte vluchten er zijn?
Zeker in tijden van de klimaatcrisis moet de luchtvaartsector iets doen om dit aan te pakken. De trein als alternatief voor korte vlucht? Dan is dit nodig.

Populaire vliegbestemmingen

Veel populaire bestemmingen, zoals Londen, Manchester, Praag, München, Parijs en Kopenhagen, liggen vanuit Nederland op nog geen 750 kilometer afstand. Maar er zijn er meer: ook Hamburg, Zürich en Geneve liggen relatief dichtbij en wordt veel per vliegtuig aangedaan. Dat word onder andere veroorzaakt doordat de trein voor veel van die bestemmingen op dit moment geen volwaardig alternatief voor het vliegtuig is, stelt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl.

Meer directe treinen

Om van de reizen tot 750 kilometer per trein een volwaardig alternatief te maken, zijn er meer directe treinen nodig en moeten er meer concurrerende prijzen ontstaan. Overstappen in het buitenland wordt vaak als een enorme drempel ervaren. De gevolgen van het missen van een aansluiting kunnen bovendien groot zijn. “Dan is het logisch dat er, in combinatie met de prijs, al snel wordt gekozen voor het vliegtuig”, vindt Van Kuijeren.

Trein naar Berlijn

De DB op weg naar Berlijn

Snelle treinen helpen enorm. Zo is de trein naar Parijs wel een serieus alternatief voor het vliegtuig. Maar ook zonder snel spoor kan de trein een alternatief vormen voor het vliegtuig. De trein naar Berlijn is daar een voorbeeld van: “Het aantal treinreizigers naar Berlijn is daar tussen 2007 en 2014 verdubbeld. En ook nu is er sprake van forse groei terwijl de trein niet sneller is niet sneller is geworden. “De reis duurt nog altijd 6,5 uur, maar is wel recht-streeks.” Berlijn net zo snel als het vliegtuig, als je reis na en van de luchthaven naar het centrum van de stad meetelt. Vergeet ook niet de wachttijden voor het instappen van je toestel.

Trein Amsterdam-Berlijn blijft via Hengelo rijden

De internationale trein tussen Amsterdam en Berlijn blijft ook in de toekomst via Hengelo rijden. In alle scenario’s blijft deze route bestaan. Dat is de uitkomst van overleg tussen de Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman en de ministers Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven. Nederland en Duitsland hebben allebei de ambitie om de reistijd tussen de steden te verkorten. Voor een hogesnelheidslijn wordt naar verschillende routes gekeken, bijvoorbeeld via Arnhem. Het is nog niet bekend op welk traject die trein, die dik vier uur onderweg is in plaats van nu 6,5 uur, gaat rijden.  Maar provincie en rijk stellen nu alvast dat de route via Hengelo in geen geval ter discussie staat.

Half uur sneller

Uit onderzoek blijkt ook dat de reis via Hengelo op korte termijn een half uur sneller kan. De Nederlandse en Duitse overheid hebben afgesproken aan beide kanten van de grens uit te werken met welke maatregelen dit kan. In het eerste kwartaal van 2020 wordt een politiek overleg gepland om een serieuze eerste stap te zetten. In 2024 moet de reis daadwerkelijk een half uur sneller gaan.

Roger van Boxtel ging naar de laatste InnoTrans in Berlijn om met de DB te spreken.

++++++

Roger van Boxtel in Buitenhof 8 december 2019

https://www.npostart.nl/buitenhof/08-12-2019/VPWON_1305160

++++++

Een ander voorbeeld is de trein naar Hamburg: Deze stad bereik je in 5 uur en 15 minuten . Toch wordt de trein op die route nog weinig gebruikt. Dat komt doordat er naar Hamburg in Duitsland overgestapt moet worden.
Zakelijke reizigers naar Hamburg, voor die groep is reistijd belangrijker dan voor toeristen. “De Intercity Berlijn toont aan dat een reistijd van 6 á 7 uur voor een deel van de reizigers nog best aanvaardbaar is, mits er een goed aanbod is: zoals een directe trein en goede catering.
Bereid om de trein te nemen
Door de stikstof en de CO2 uitstoot is de verwachting dat het aantal treinreizigers naar de grote steden daardoor straks ook fors gaat groeien. Veel mensen zijn best bereid om de trein te nemen. Maar het aanbod moet er wel zijn zonder overstappen.

Thalys

Thalys twee keer per dag naar Disneyland

Dat er behoefte is aan directe treinen, toont ook de Thalys aan. Al is het slechts één keer in de week en in het hoogseizoen een directe hogesnelheidstrein naar Valence, Avignon en Marseille. Vergeet ook niet de twee directe treinverbindingen met Disney. Deze verbindingen gaven Thalys een bezettings-graad van 94 procent, en was soms in de weekenden zelfs volledig volgeboekt.

Boekingsproces

Een ander obstakel is het boekings-proces. Op de eerst plaats de NS International boekings-site kent veel bestemming niet. Prijsvergelijkers
Kijk goed uit op een boekingssite, voor je het weet is de trein op een ander site goedkoper. Het is mooi dat er verschillende aanbieders zijn met verschillende acties, maar het moet wel eenvoudiger worden om de verschillende aanbieders te vergelijken en die is nu niet mogelijk.

Veel opties

Vaak als de NS site weet waar de plaats ligt het moet het boeken van een treinticket eenvoudiger. Bij populaire bestemmingen als Parijs, Berlijn en Londen is het inmiddels ook makkelijker geworden om een treinkaartje te kopen. Maar voor andere bestemmingen moeten de sites eerst een lesje topografie hebben.

Prijs treinkaartje

Vaak wordt er geklaagd dat de trein duurder is. Zeker bij lastminutes kan dat het geval zijn. Maar dat geldt lang niet altijd. Uit eerder onderzoek van zowel Treinreiziger.nl als de Consumentenbond is gebleken dat de trein op veel bestemmingen best op prijs kan concurreren met het vliegtuig. Waarbij de prijs van de trein wordt overschat, worden de kosten van het vliegtuig juist vaak onderschat. Reizigers nemen de transferkosten van en naar de luchthaven vaak niet mee in hun prijsberekening. Ook de kosten voor eventuele bagage of stoelkeuze worden lang niet altijd meegenomen. Hoe snellere treinen voor minder vliegtuigen zorgen, geluidsoverlast en CO2 uitstoot. Aldus: Greenpeace Nederland

Een betere dienstregeling en dienstverlening scheelt al 89.000 vluchten per jaar. En met een goede hogesnelheidslijn sta je binnen een paar uur in Lissabon.

Vliegen is minder snel dan je denkt

Voor veel reizigers is de reistijd de belangrijkste reden om voor het vliegtuig te kiezen. Mensen denken vaak dat vliegen veel sneller is dan de trein, maar op korte afstanden scheelt het nu al niet zo veel, als je de reistijd naar het vliegveld en de wachttijd voor vertrek meerekent.
Uitbreiding Schiphol is niet nodig
Door alleen al het bestaande spoor, de inter-nationale dienstregeling en de kaartjesservice te verbeteren verdubbelt het aantal treinpassagiers veel Europese bestemmingen. Als internationaal treinreizen verbeterd worden, is het uitbreiden van Schiphol ook niet nodig. Investeren in trein scheelt de helft aan CO2.

Maar het kan nog beter.

Met een goed Europees hogesnelheidsnetwerk wordt de CO2-uitstoot op de onderzochte trajekten met meer dan de helft verminderd. Het trajekt Amsterdam-Londen springt eruit, bijna alle reizigers (85%) zouden voor de trein kiezen als deze op hoge snelheid rijdt. Trein kán zelfs sneller dan vliegtuig zijn. En die investering levert niet alleen klimaatwinst op. Met een echt Europees HSL-netwerk is de trein van stadscentrum naar stadscentrum voor 25 van de 31 bestemmingen zelfs sneller dan het vliegtuig. Maar dan moet de politiek wel aan de slag. Jij krijgt een eerlijke keuze.
Maar de grootste concurrent van het Europese HSL-netwerk zijn de onnatuurlijk lage prijzen in de luchtvaart. Dat moet ook worden aangepakt. Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace: ‘Door vliegen vrij te stellen van belasting op kerosine en tickets krijgen mensen nu een oneerlijke keuze. Het vliegtuig, de meest klimaatonvriendelijke vervoer-optie, wordt door de overheid het meest aan-trekkelijk en voordelig gemaakt. Dit is de wereld op z’n kop natuurlijk. Het wordt tijd dat de overheid echte klimaatkeuzes maakt en kiest voor de trein.

Wat kun je zelf doen?

Zet in op de trein om de explosieve groei van luchtvaart te beperken. De Nederlandse Spoorwegen verfden in 1986 een Koploper in KLM-kleuren om de opening van de spoorlijn tussen Schiphol en Amsterdam CS te vieren. KLM droomt nu dat er weer zo’n blauwe trein gaat rijden. De luchtvaartmaatschappij schrapt per maart volgend jaar een dagelijkse vlucht tussen Brussel en Amsterdam en laat de passagiers met de Thalys reizen. Dat kan het begin zijn. Als deze proef een succes blijkt, dan worden meer vluchten door spoorverbindingen vervangen. KLM zou graag zien dat er dan weer een trein in het blauw wordt gestoken. Niet een binnenlandse trein, zoals de Koploper destijds, maar een internationale hogesnelheidstrein. Dat zei directeur Boet Kreiken in een interview met AeroTelegraph. Alleen een concreet plan is er vooralsnog niet.

Meer investeringen nodig

KLM wil nu eerst van de proef naar Brussel een succes maken. Toch heeft Kreiken al meer routes op het oog waarop de trein het vliegtuig kan vervangen: hij denkt onder andere aan Londen, Hamburg en Düsseldorf. “Over het algemeen zijn er nog grote investeringen in het spoor nodig.”
Trein van Groningen via Stadskanaal en Emmen naar Enschede Plan?
Niet alleen internationaal wordt aan nieuwe treinverbindingen gedacht. Met de trein van Groningen via Stadskanaal en Emmen naar Enschede: ChristenUnie wil onderzoek naar de Nedersaksenlijn. Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) is er een voorstander van en vraagt om een haalbaarheidsonderzoek naar de komst van de Nedersaksenlijn. Van der Graaf staat niet alleen en dient het voorstel mede in namens coalitiepartijen CDA, VVD en D66 in.

Aansluiting op Bentheimer Eisenbahn?

Het nieuwe perron van station Nordhorn

In het trajekt ontbreekt nog de verbinding tussen Veendam en Emmen. Van der Graaf wil ook dat de aansluiting voor goederen- en personenvervoer op de Duitse Bentheimer Eisenbahn via Emmen, Coevorden, Rheine en Nordhorn in het onderzoek wordt meegenomen. Wanneer het kabinet hiermee instemt, dan dient er voor de zomer duidelijkheid te zijn. Zowel de provincies Groningen, Drenthe als Overijssel tonen belangstelling deze ontbrekende schakel op te lossen. Zowel reizigers als het goederenvervoer hebben hier baat bij.’’

Bron: diverse publicaties samengevat door de redactie van Treinennieuws.nl – Foto: Treinennieuws.nl – Thalys – Eurostar – NS.