Viering 175 jaar Duitse Spoorwegen van start

Na België komen nu de Duitse treinliefhebbers aan de beurt om hun 175 jarige Eisenbahn jubileum te vieren. Nederlanders moet nog even vier jaar wachten. In Duitsland reed op 7 December 1835, dat is nu precies 175 jaar geleden, de eerste stoomtrein de “Eagle” reed in 14 minuten van Nürenberg naar Plärrer Ludwig station in Fürth. Deze gebeurtenis werd gevierd, ondanks scepsis van sommige kijkers, met een gigantische festival. Nu bijna 175 jaar later, zal het feest bij deze gelegenheid niet alleen in december zijn. “Festival van de spoorlijn”. Het spoorweg jubileum zal niet alleen in Nürnberg en Fürth gevierd worden, maar in heel Duitsland. De stad Nürnberg heeft een bedrag van 1,5 miljoen euro als verjaardags potje. Dit wordt verdeeld over 13 projecten in de stad. Zo is in het Museum van het Industrieel Erfgoed, de route naar de Adelaar weer tot leven geroepen. Op 600 vierkante meter aan expositie ruimte wordt de route van de eerste Duitse spoorwegen detail geëxposeerd. In de “Blue Night” zal “onder stoom”, de “Classic Open Air” gaan reizen. Ook in Fürth, zijn de plannen in een vergevorderd stadium, maar zo wordt gezegd, nog niet in details bekend.
De geschiedenis kan men ook lezen in het boek 175 Jahre Eisenbahn in Deutschland -Van de stoom locomotief aan ICE -wetenschappelijk boek over de geschiedenis van 175 jaar spoor in Duitsland. Een geïllustreerde kroniek van 160 pagina’s uitgegeven door de bekende uitgevrij GeraMond in Munchen. Samengesteld door Thomas Geier Waldbrunn. Alle informatie vanaf december 1835 in een zeer informatief en in afzonderlijke perioden verdeelde “Bilderchronik” met enkele zeer technisch, maar historische opmerkingen. Kortom een prachtige uitgevoerd boek over de geschiedenis van de spoor wegen ( in Duitsland).

175 Jahre Eisenbahn in Deutschland

160 pagina’s
ca. 200 Afbeeldingen
Formaat 21,5 x 28,5 cm
Hardcover
ISBN-13: 978-3-7654-7017-2

Dit boek bestellen?

Een ander manier om de geschiedenis van de Spoorwegen te bekijken is de grote Michel postzegel catalogus, een boekwerk van ongeveer 784 pagina’s met meer dan 5000 meestal gekleurde postzegel illustraties van de Spoorweg geschiedenis van de gehele wereld. Het gaat hierbij niet alleen locomotieven, maar ook om wagens, gebouwen, technische accepten en alles met betrekking tot de spoorwegen. Deze catalogus is ontwikkeld met een register. De begeleidende CD-Rom in de catalogus bevat het register voor beheer volledig (zonder afbeeldings) gegevens en afbeeldingen. Met het programma MICHELsoft-bestanden, kunnen bestanden worden bewerkt.

Michel Eisenbahn – Ganze Welt

Omvang maar liefst 784 pagina’s – met CD-Rom

ISBN 978-3-87858-573-2

Prijs: € 98,00

Te bestellen via de postzegelhandelaar of  hier, even in het zoekvak (Suchbegriff) “Eisenbahn” typen en u heeft de juiste pagina.

 

 

Viering 175 jaar Duitse Spoorwegen van start

Afgelopen Paasweekend ging de viering van 175 jaar Duitse Spoorwegen van start met een groot spoorspektakel in de omgeving van de steden Koblenz, Trier, Gerolstein en Saarbrücken. Ondanks het matige weer namen duizenden inwoners en spoorweghobbyisten uit heel Europa de moeite om het feest bij te wonen, zo ook Maurits Wever.

Een impressie van de speciale treinen:

In het spoorwegmuseum van Koblenz Lützel vond een locomotiefparade plaats, waar natuurlijk een replica van de Adler, de eerste Duitse stoomloc, niet mocht ontbreken.

Als vertegenwoordiging van het vooroorlogse elektrische materieel was deze E44 aanwezig.

Natuurlijk meer foto’s, maar dan geklikt worden.

De Einheitslokomotiv serie E10 werd door deze blauwe 110-348 vertegenwoordigd


En natuurlijk mocht de legendarische Baureihe 103 ook niet ontbreken.

Deze locomotiefserie kwam ook tot inzet voor extra Intercitytreinen Dortmund-Koblenz-Trier gereden met het zeer comfortabele Rheingold-materieel. Hier een opname in Wittlich Hbf.

Op 2e Paasdag reed deze trein tussen Koblenz en Trier met stoomtractie. De 41-360 met Rheingold-stam op de Moezelbrug van Eller.


Ook reed er een pendeltrein tussen Luxemburg en Trier met de Luxemburgse reeks 55, hier onderweg naar Luxemburg ter hoogte van de grens bij Wasserbillig.

Tussen Trier en Perl pendelde een treinstel van de Baureihe ET25.

Van Trier naar Saarbrücken reden diverse stoomtreinen, waaronder deze 50-3610 met bijpassende rijtuigstam, vastgelegd bij vertrek vanuit Konz.

Tussen Bullay en Traben-Trabach pendelde een setje Ferkeltaxes. Misschien niet geheel historisch verantwoord, maar daarom niet minder leuk op dit typische lokaalspoorlijntje.


Op de Eifelquerbahn was de dienst opgedeeld in twee deeltrajecten. Tussen Mayen en Ulmen pendelde deze Schienenbus-set.


Op het andere traject tussen Ulmen en Gerolstein werd een intensieve stoomdienst gereden, daaronder deze “Preussenzug”.

En deze 50-er was ook te zien op dit traject.
Uiteindelijk kon de organisatie terugkijken op een geslaagd weekend.

%d bloggers op de volgende wijze: