Afgelopen donderdag is een nieuwe telg van magneettreinen (maglev) in China aan het publiek gepresenteerd. Het prototype van een 600 km per uur trein is een eigen ontwikkeling waarmee de Chinese Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) naast low-speed maglevtreinen nu ook een high-speed maglevtrein gaat aanbieden. De Chinezen borduren voort op de kennis die ze opgedaan hebben met de Transrapid SMT magneettrein.
De Transrapid SMT is de eerste commerciële high-speed maglev, die in Shanghai sinds 2002 dagelijks met 431 km/uur de 30 km tussen Pudong International Airport en Longyang Road station aflegt. Low-speed maglevtreinen zijn metrostellen die hun diensten bewijzen in de steden Changsha en Beijing. China ziet duidelijk de potentie van elektrische treinen met een lineaire elektromotor.
China heeft al een netwerk van ongeveer 30.000 km aan hogesnelheidslijnen, dat alle regio’s en steden qua reistijd dichter bij elkaar heeft gebracht. Nu ze zelf de kennis van maglevtechnologie hebben, kunnen ze die in de toekomst gebruiken voor lijnen waar nu nog hogesnelheidstreinen rijden. Op de International Maglev Conference 2018 in Sint Petersburg onthulden de Chinezen al dat de onderbouw klaar is voor de transitie van conventionele hogesnelheidstreinen naar high-speed maglevtreinen. De vorm en breedte van de 600km/h maglevtrein lijkt geschikt voor deze hogesnelheidslijnen.
Met de nieuwe high-speed maglevtreinen zal de reistijd tussen de steden nog eens anderhalf keer kleiner worden ten opzichte van een hogesnelheidstrein. Ze kiezen voor maglev boven conventionele treinen omdat magneettreinen operationeel veel goedkoper zijn, zeer weinig onderhoud hebben en ook betrouwbaarder zijn omdat de dienstregeling weinig last heeft van weersinvloeden.
Om deze redenen bouwt Japan al tussen Tokio en Osaka aan een eigen magneettrein die in 2027 zijn eerste commerciële rit moet maken. Deze trein heeft nu het snelheidsrecord van 603 km/uur, maar de dienstregelingssnelheid zal 500 km/uur zijn. China en Japan zitten dan ook in een wedloop.
Waar China en Japan hun maglevkennis verder ontwikkelen en gebruiken, laat Europa het liggen. Duitsland was het enige land ter wereld dat met succes een hogesnelheidsmaglev heeft ontwikkeld. China en Japan hebben dan ook vooral gekeken naar alle ontwikkelingen die in Duitsland plaats vonden. Dat de maglev in Europa nog niet helemaal in de kast is gezet komt door ThyssenKrupp die de potentie kent en de technologie nu voor liften gebruikt en Max Bögl die een eigen low-speed maglev heeft ontwikkeld.
Stichting Freedom of Mobility ziet kansen voor maglev in Nederland, waar vooral de Transrapid 09 zeer geschikt is als Intercity. De magneettrein vervangt dan de conventionele intercity en hogesnelheidstreinen in Nederland. Daardoor neemt de reistijd tussen steden, regio’s en luchthavens in Nederland met een factor 2 tot 5 af en kan het OV in combinatie met de fiets de concurrentie met de auto met gemak aan. De spoorwegen in Nederland kunnen zo het treinproduct sterk verbeteren.
Stichting Freedom of Mobility is op eigen initiatief bezig met de lijn Almere-Utrecht Lunetten-Breda. Daarmee wil de stichting de Nederlandse- en Europese industrie mee laten doen aan de wereldwijde wedloop voor magneettreinen.
Wouter van Gessel
lid International Maglev Board
Voorzitter van Stichting Freedom of Mobility.
Foto’s: CRRC
Een alternatief voor de Zuiderzeelijn om Groningen/ Friesland sneller met de Randstad te verbinden kan een Maglev voertuig goede diensten bewijzen.
Nu alleen kijken of de kosten e.e.a. dit toelaten.