Foto: Hein Aanstoot (links) en Spoorwegmuseum directeur Marten Foppen (rechts)
De grote museumhal van Het Spoorwegmuseum ondergaat een ingrijpende metamorfose. Het thema van de nieuwe inrichting is: ‘Treinen door de tijd’ en vertelt het verhaal van 175 jaar personenvervoer per trein. De verbouwing is mede mogelijk dankzij een donatie van Stichting Goede Doelen Nh1816. Vandaag bezegelden Hein Aanstoot, voorzitter van Stichting Goede Doelen Nh1816 en museumdirecteur Marten Foppen de overeenkomst. ‘Treinen door de tijd’ is vanaf 8 juli te zien voor publiek.
De compleet vernieuwde museumhal van het museum toont op speelse en interactieve wijze de ontwikkelingen van bijna twee eeuwen reizen per trein. Rond de iconische treinen is van alles te doen en te beleven waardoor de treingeschiedenis echt tot leven komt. Nh1816 Verzekeringen bestaat dit jaar 200 jaar. Een deel van de winst die het bedrijf maakt, geeft zij terug aan de samenleving door maatschappelijk relevante projecten financieel mede mogelijk te maken. “Het Spoorwegmuseum is een echt familiemuseum. Het project om erfgoed te bewaren en goed te ontsluiten voor jong en oud, sluit goed aan bij de doelstellingen van de Stichting. Educatie en historisch belang gecombineerd”, aldus Hein Aanstoot, voorzitter van Stichting Goede Doelen Nh1816. “We zijn er trots op om met Het Spoorwegmuseum weer een sleutelproject aan het werk van onze stichting te kunnen toevoegen.”
Marten Foppen, directeur van Het Spoorwegmuseum, toont zich erg tevreden met de samenwerking: “Als museum hebben we de ambitie om te blijven vernieuwen. Met ‘Treinen door de tijd” presenteren we op unieke en interactieve wijze onze mooiste treinen, dankzij de bijdrage van de Stichting Goede Doelen Nh1816 hebben we van de museumhal echt iets moois kunnen maken.” De donatie van de stichting Goede Doelen Nh1816 is tot stand gekomen via bemiddeling door de Vereniging Vrienden van het Spoorwegmuseum.
Over ‘Treinen door de tijd’
Het Spoorwegmuseum heeft voor ‘Treinen door de tijd’ een keuze gemaakt uit de vele beschikbare treinen. Uitgangspunt is dat de trein iconisch of beeldbepalend is geweest en een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis. Naast de NS3737 zal ook de SS13, de oudst bewaarde Nederlandse stoomlocomotief, een plek krijgen in de opstelling. De eerste elektrische trein, de ZHESM, staat aan het perron tegenover het restauratierijtuig van Wagon Lits uit 1943. Houten rijtuigen uit 1874 en 1910 laten zien hoe rijtuigen zich hebben ontwikkeld door de jaren heen. Uit een wat meer recente periode zal een elektrische locomotief uit de 1200-serie, het icoon van de jaren 50 de Blauwe Engel en de beroemde Hondekop te zien zijn. De meest recente trein is de Dubbeldekker die in de jaren 80 de toenemende groei van reizigers moest opvangen. Gestreefd wordt om zoveel mogelijk treinen open te stellen voor publiek, er zullen dus meer treinen toegankelijk zijn. Op Facebook staat een filmpje van Het Spoorwegmuseum