Golden Pass trein van Smalspoor naar Normaalspoor

mob op smalspoor s
De Golden Pass op smalspoor in Zweisimmen

Al meer dan 100 jaar de dromen de toeristen, maar vooral de Zwitsers zelf er van, om zonder over te stappen van Montreux via Interlaken naar Luzern of omgekeerd te sporen. Dit is tot nu toe onmogelijk omdat het spoor tussen Luzern/Interlaken en Zweisimmen 1435 m (normaalspoor) en tussen Zweisimmen en Montreux 1000 m (meter spoor) is. Maar in 2010 werd door BLS en MOB een plan geopperd. Een apart draaistel voor de MOB treinen van de Golden Pass line te laten ontwerpen. De opdracht werd aan Alstom gegeven.
Dit innovatieve project maakt het in de toekomst mogelijk moeiteloos op de verschillende spoorbreedten tussen Montreux en Interlaken te rijden. Dit is voor de toeristische treinen zoals de Golden Pass Line, die op de meter spoor tussen Montreux en Zweisimmen rijdt, dan gewoon door kan rijden op Normaalspoor (1.435 meter) tussen Zweisimmen en Interlaken. Laatste vertelde een Golden Pas Line medewerker aan ons, dat dit vermoedelijk nog jaren zou duren. Maar afgelopen week maakte de BLS (moeder maatschappij van de MOB) bekend dat men eind augustus met de werkzaamheden begint.
Vanaf 2018 hoeven treinreizigers tussen Montreux en Interlaken niet langer in Zweisimmen over te stappen. Een droom van een honderd jaar ononderbroken treindienst is dan werkelijkheid. Door deze verbetering van de kwaliteit van de reeds wereldberoemde bergbaan zal de ontwikkeling van het toerisme door middel van dit project bevorderd worden. Naast de direct betrokken bedrijven (MOB en BLS) zal ook de toeristische regio’s van de Vaud Rivièra van het Berner Oberland mee profiteren van deze ontwikkeling.
BLS en MOB modernisieren Zweisimmen station
De BLS zal eind augustus beginnen met de ombouw en modernisering op het station Zweisimmen. Naast uitgebreide renoveren van het BLS station worden twee plaatsen geïnstalleerd waar de wagens van de Golden pass Line van smalspoor naar Normaal gezet kunnen worden, zodat men zonder over te stappen kunnen doorrijden van Montreux naar Interlaken.
De belangrijkste elementen van de uitgebreide herstructurering zijn: de automatische treinbeïnvloeding. Aanpassingen van de perrons zowel in hoogte als in lengte. Maar ook overwegen, bruggen en een herontwerp van de stationsomgeving staan in het plan.
Vereenvoudiging van het spoor en de installatie van twee “Umspuranlagen” van Normaal spoor naar Smalspoor.
Als onderdeel van de modernisering van het station, bouwt de BLS twee innovatieve Umspuranlagen in het station gebied. Dankzij de speciale draaistellen onder de Golden Pass treinen kunnen deze dan in Zweisimmen doorrijden.

smal naar normaal s
Dit is in 2018 Nostalgie

 

 

%d bloggers op de volgende wijze: