Eerste hogesnelheidstrein in Nederland

v250-bij-breukelen2Eerste hogesnelheidstrein  V 250, voor het traject Amsterdam – Brussel arriveert in Nederland voor testrijden. De fonkelnieuwe trein staat op dit moment in de werkplaats in Watergraafsmeer (gemeente Amsterdam) .     

De  nieuwe V250 bij Breukelen – Foto: NS HiSpeed

Vandaag, 28 april 2009, is de eerste hogesnelheidstrein voor het traject Amsterdam – Brussel in Nederland gearriveerd. Deze hogesnelheidstrein die maximaal 250 km/uur rijdt, zal na een uitvoerig testprogramma ingezet worden op het traject Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Brussel en Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Breda. De trein, gebouwd door AnsaldoBreda in Italië, is Nederland binnengekomen bij Arnhem en gesleept naar het onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer (Amsterdam), dat speciaal is gebouwd voor onderhoud aan het nieuwe hogesnelheids-materieel. De trein is formeel nog niet toegelaten op het Europese spoorwegnet en is daarom gesleept door een hulplocomotief. Deze hogesnelheidstrein van AnsaldoBreda is een prototype. Dit houdt indat hij aan de buitenkant volledig gereed is maar aan de binnenzijde voorzien is van meet- en testapparatuur. Na aankomst zal deze hogesnelheidstrein eerst een periode van statische testen ondergaan alvorens de trein kan worden getest op de HSL-Zuid in Nederland en de hogesnelheidslijn L4 in België. Later volgt een tweede testtrein. De testen worden uitgevoerd in opdracht van AnsaldoBreda, die gedurende het testprogramma eigenaar blijft van de trein. Na afloop van het testprogramma gaat de trein terug naar de fabrikant AnsaldoBreda in Italië om te worden afgebouwd. NMBS en NS Hispeed hebben samen 19 hogesnelheidstreinen (respectievelijk 3 en 16) besteld om in te zetten op het traject Amsterdam – Schiphol – Rotterdam – Antwerpen – Brussel en Amsterdam – Breda. Hiermee bieden NS Hispeed en NMBS snelheid en comfort aan de klant. Zo zal een treinreis Amsterdam – Brussel nog maar 1u46 minuten duren, terwijl de treinreis Rotterdam – Schiphol in 20 minuten wordt afgelegd. Bovendien kan de klant gemakkelijk online zijn tickets kopen.

Over NS Hispeed
NS Hispeed is het hogesnelheidsmerk van NS en biedt hogesnelheidsvervoer aan op internationale bestemmingen en straks ook op nationale bestemmingen. Naast de nieuwe hogesnelheidstrein vallen onder NS Hispeed ook hogesnelheidstreinen als Thalys, ICE International, Eurostar en TGV.
Over NMBS
NMBS is de Belgische naamloze vennootschap van publiek recht die de exploitatie en commercialisering verzekert van het nationale en internationale reizigers- en goederenvervoer per spoor. Zij staat eveneens in voor het beheer van het rollend materieel. NMBS stelt ruim 20.000 mensen te werk en realiseert een omzet van meer dan 2,2 miljard euro (2008). Ze beheert ook haar deelnemingen in vennootschappen als Eurostar, Thalys, IFB, TRW. Met een kwaliteitsvolle, betrouwbare en marktgerichte dienstverlening speelt NMBS een sleutelrol in de ontwikkeling van duurzame mobiliteit. NS Hispeed en NMBS maken beiden deel uit van Railteam, een samenwerking tussen Europa’s belangrijkste hogesnelheidsondernemingen. Railteam sluit de Europese hogesnelheids-lijnen naadloos op elkaar aan.

v250-bij-breukelen1Facts & Figures Hogesnelheidstrein/Highspeedtrain NMBS en NS Hispeed
Fabrikant/Manufacturer AnsaldoBreda
Ontwerp/Design Pininfarina
Aantal 19, waarvan 16 NS Hispeed, 3 NMBS
Inzetbaarheid/Interoperability: volledig conform TSI/fully TSI compliant¹
Samenstelling/Configuration: mAk+AD+mAB+B+B+mB+B+mBk ²
Lengte over de koppeling/Length over buffers: 200.9 m
Breedte/Width: 2.87 m
Hoogte/Height: 4.08 m
Maximum gewicht/Full load mass: 485t
Gewicht per as/Mass per axle: 17t
Casco constructie/Bodyshell Structure Aluminium+Staal (cabine)/Aluminium+Steel (cab structure)
Spoorbreedte/Gauge: 143,5 cm
Vloerhoogte/Floor height from t.o.r.: 126 cm
Wiel diameter/Wheel diameter 92/85 cm
Deuren per zijde/Doors per side: 12
Deurbreedte/Door width: 90 cm
Stoelen/Seats: 546
Mindervaliden ruimte/Disabled people area: 1 (twee rolstoelen/two wheel chairs)
Toiletten/Toilet: 5 (één minder valide toilet/one for disabled people)
Voltage/Voltage: 25kV 50 Hz
3 kV dc – 1.5 kV dc
Maximum vermogen/Maximum power: 5500 kW
Maximum aandrijfkoppel/Maximum Traction effort: 300 kN
Maximum snelheid/Maximum speed: 250 km/h
Max acceleratie/Max acceleration: 0,58 m/s2
Max vertraging/Max deceleration: 1,2 m/s2
Aandrijving/Drive: Watergekoelde IGBT inverter en asynchrone motoren/
Water cooled IGBT inverter and asynchronous motors
Besturing+treinbeveiliging/Signaling systems: ETCS Level2/Nationale systemen/National Systems
Airconditioning/Air conditioning: Airco systeem In ieder rijtuig, drukgolfdicht/
Airco system on each coach. Pressure stroke
protection
Services/Services: Reizigers Informatie Systeem/Passenger Information Systems
GPS/Treinpersoneelruimte/Train Staff Area/Trolleyruimte/area
¹ TSI = Train System Interoperability

Dit zorgt ervoor dat hogesnelheidstreinen via het gehele Europese Unie netwerk kunnen rijden. Lidstaten zijn gevraagd om hun spoorsystemen te harmoniseren en daarmee een inter-operabel Europees netwerk te realiseren. Het doel is mensen en goederen gemakkelijk te kunnen vervoeren via het spoor en daarmee de trein als transportwijze te promoten. Wilt u het binnenrijden van de V 250 zien klik dan hier op de site van Nico Spilt

2 Reacties op Eerste hogesnelheidstrein in Nederland

  1. Waarom moet NS Hispeed zo nodig kiezen voor een
    onbekend product, om over het uiterlijk van dit treinstel maar te zwijgen.

    Er is vanuit Frankrijk (Alsthom) TGV en Thalys en
    Duitsland Siemens ICE toch genoeg alternatieven.
    En daar heeft men inmiddels ook bij NS ervaring mee.

    Ik denk dat door deze keuze de werkelijke introductiedata en kosten alleen negatief uit vallen

  2. Bij de Nederlandse spoorwegen willen ze met ieder dingetje opnieuw het wiel uitvinden. Dat is ook de reden dat er overal maar bezuinigt moet worden. Als de directie en managment maar kan pronken. Kijk nu weer eens naar de nieuwe SLT (SPRINTER) 10 IN Nederland en 10 langs de kant ivm problemen. Ga vooral zo door en in 2015 zit Arriva of Connixion op het spoor na de europese aanbesteding.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.

%d bloggers op de volgende wijze: