Dit jaar is het precies een halve eeuw geleden dat het laatste traject van de Westlandse Stoomtram, Den Hoorn – Delft, werd gesloten. Maar in Honselersdijk staat sinds circa een jaar een locomotief als monument! Geen WSM-stoomloc, maar een – ook al bejaarde – gele diesel, toebehorend aan Metaal- en oudijzerhandel Wim de Voeght BV, The Scrap Company.
Het is een twee-asser uit 1962, destijds gebouwd door Orenstein & Koppel, die haar eerste jaren in Duitsland doorbracht bij Hoesch Stahl2. In 1989 werd zij gekocht door BEMO Rail in Warmenhuizen en gerevideerd om later te worden verhuurd. Van 1991 tot 2002 rangeerde de locomotief bij de sigarettenfabriek Philip Morris in Bergen op Zoom om daarna nog bij diverse andere klanten van BEMO dienst te doen. Zoals afvalverwerkingsbedrijf Circulus in Apeldoorn, tankopslag Koole in Pernis, bouwconcern BAM en het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf in Amsterdam. Na de buitendienstelling belandde de loc bij een sloper in Noord-Holland. Daar merkte directeur Voeght van Metaalhandel Wim de Voeght BV haar op, tijdens een bezoek.
Zijn eigen bedrijf in Honselersdijk staat juist op de plaats van het station en het emplacement van de vroegere Westlandse Stoomtram. Die bracht destijds de spoorwagens met ladingen metaal voor zijn onderneming! Het leek hem een goed idee de locomotief te kopen en ‘thuis’ als monument op te stellen. Een symbolische herinnering aan de oude tram!
Stationsweg
Zij staat nu opgesteld op de Stationsweg, een naam die óók al herinnert aan de stoomtram. Op de zijkant van de machine is nog een bordje met enkele gegevens aangebracht, zoals het gewicht (28 ton), het fabrieksnummer 26153 en het type O&K MV 10.
Vorig jaar kreeg de metaalhandel er een tweede loc bij: een rood exemplaar. Opzet is die aan de àndere kant van het bedrijf op te stellen. Deze machine wil men echter eerst nog in de eigen bedrijfskleur van De Voeght – blauw – overschilderen en (mogelijk) van reclame voorzien. Voorlopig staat hij op het opslagterrein in Honselersdijk en is nog niet te bezichtigen.
Sporen van de tram
Overigens zijn er in het Westland nog diverse sporen van de WSM te vinden. In Loosduinen staat het vroegere directiegebouw, in ’s-Gravenzande, Naaldwijk en Schipluiden (streekmuseum!) zijn de stationsgebouwen aanwezig, een klein stukje spoor ligt bij de oude veiling in Honselersdijk, in Schipluiden bevindt zich een monumentale brug en veel fietspaden zijn aangelegd op – herkenbare – vroegere tramtracé’s.
Foto’s: Hans van Lith (met dank aan Arno Logman van BEMO BV en Jos Zwinkels van Wim de Voeght BV))