Al meer dan 100 jaar dromen de Zwitsers en de vele toeristen er van, om zonder over te stappen van Montreux via Interlaken naar Luzern of omgekeerd te sporen. Dit is tot nu toe onmogelijk omdat het spoor tussen Luzern/Interlaken en Zweisimmen 1435 m (normaalspoor) en tussen Zweisimmen en Montreux 1000 m (meter spoor) is. Maar in 2010 werd door BLS en MOB een plan geopperd.
Op Facebook verschenen de eerste foto’s op de info24 OV Schweiz site ven deze bijzondere trein, want het is bijna zover, vanaf zomer 2021 wordt de Golden Pass Express een heel bijzondere trein. Door nieuwe technische innovatie van o.a. Alstom wordt de 145-jarige wens van de Zwitsers een feit.
De nieuwe smalle meter wagens werden besteld door de Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB). Bij Stadler zijn deze momenteel in aanbouw en maken vervolgens de transfervrije reis van Montreux naar Interlaken Ost mogelijk.
Onder de wagens, die voorzien zijn van grote panoramische ramen en comfortabele zitplaatsen zijn na de bouw op speciale draaistellen geplaatst, die zowel op het MOB smal- als op het gewone brede spoor van de BLS en SBB kunnen rijden. Zij worden omgezet van het MOB-meter meter naar BLS standaard spoor op station Zweisimmen. (Natuurlijk ook van breedspoor naar smalspoor) Om de Golden Pass Express klaar te krijgen wordt continue gewerkt om de reis vanaf zomer 2021, mogelijk te maken tussen Luzern een Montreux zonder over te stappenmoeten
De nieuwe Golden Pass Express presenteert zich in een ander ontwerp dan de rest van de MOB vloot. Naast eerste en tweede klasse moet de trein ook een premium klasse hebben, die vooral wordt gekenmerkt door grotere panoramische ramen en draaistoelen. Pininfarina heeft uitgebreide ervaring in de spoorwegsector en ontwierp al in 1993 de Cristal Panoramic MOB en BLS rijden dankzij draaistellen van Alstom op twee spoorbreedten
Zwitserland heeft een zeer uitgebreid spoorwegnet, met meer dan 150 maatschappijen, dat beroemd is vanwege de hoge punctualiteit en comfort. Door het bergachtige karakter van het land kennen de lijnen vaak veel lange tunnels en mooie en hoge viaducten. Met name op de bergachtige trajecten is de snelheid van de treinen laag vanwege de vele bogen. De spoorwegen zijn vrijwel geheel geëlektrificeerd. Lengte van het gehele netwerk in Zwitserland is 4492 km. Normaalspoor: 3483 km, Smalspoor: 982 km
Naast het door de staatsspoorwegen SBB geëxploiteerde hoofdnetwerk, zijn er van oudsher nog vele andere spoorwegmaatschappijen actief in het land. Deze worden vaak private maatschappijen genoemd, maar zijn meestal geheel of gedeeltelijk in handen van overheden en/of kantons, de provincies van Zwitserland. Sommige private maatschappijen hebben ook het karakter van hoofdspoorlijn, zoals de BLS AG tweede maatschappij van Zwitserland. In Graubünden, de Oostelijke provincie van Zwitserland, rijden de rode treinen van de Rhatische Bahn, met o.a. de langzaamste sneltrein.
De verschillende maatschappijen werken veel samen; zo is het niet ongebruikelijk dat je bij sommige maatschappijen, materieel van een andere maatschappij tegen komt. Treinen sluiten op knooppunten goed op elkaar aan en het is mogelijk doorgaande kaartjes te kopen voor verschillende maatschappijen. Ja hier wel. Er was echter één probleem. Smalspoor treinen konden niet op normaal spoor rijden en omgekeerd gaat dat ook niet. Maar daar komt volgend jaar verandering in. Dit is voor de toeristische treinen zoals de GoldenPass Line, die op een meter spoor rijdt tussen Montreux en Zweisimmen een groot gebeuren, dan kan deze trein gewoon doorrijden op Normaalspoor (1,435 meter) tussen Zweisimmen en Interlaken. Met de bijbehorende verbeteringen biedt dit plan meer aantrekkingskracht en zal deze lijn naar verwachting positief effecten hebben op het toerisme in Berner Oberland en de Zwitserse Riviera.
Vanwege de verwachte vraag, zal de capaciteit met 50% worden verhoogd van het huidige maximum van 6 wagens naar 9 wagens per trein.
En met een restauratierijtuig. Dat is natuurlijk geweldige sporen in een panoramawagen door een prachtig berglandschap met je kopje koffie en croissantje.
De ingenieurs concentreerde zich op de ontwikkeling van een nieuw draaistel, aanpasbaar voor verschillende spoorbreedtes en de specifieke eisen van een bergbaan traject. Deze nieuwe technologie is gepatenteerd door GoldenPass. De eerste testritten waren met zeer veel belovende resultaten.
Hoe het werkt kan men hier lezen en zien. De verbouwing van het station Zweisimmen is hier te zien. Diverse bronnen.
Een video van Golden Pass trein in Montreux