Stadler en RBS presenteren een trein vol ideeën

Berlijn – Of Stadler alles voor de InnoTrans bewaart of dat zij deze beurs speciaal gebruiken om zich te profileren weten wij niet, maar vandaag waren ze weer druk in touw. Stadler en de RBS presenteerde vandaag de elektrische meervoudige units voor de S7-lijn tussen Bern en Worb.

De meters van de metermaat worden in een strak tijdschema gebruikt. Ze zijn precies afgestemd op de behoeften van deze drukbezochte route en de passagiers. De nieuwe S7 van de RBS is een verder bewijs van de competentie van Stadler om de input van passagiers en spoorwegexploitanten om te zetten in een onderscheidend voertuig – echt maatwerk.
In juni 2016 bestelde Regional Transport Bern-Solothurn (RBS) 14 S-Bahn-treinen voor de S7-lijn van Bern naar Worb. De vierdelige elektrische treinstellen zijn ontworpen voor een snelheid van 100 km per uur. Passagiers hebben toegang tot 130 zitplaatsen en 380 staanplaatsen voor een rijtijd van gemiddeld tien minuten.
Het nieuwe, gedoopte Worbla-voertuig zit vol met innovaties. Bij een voertuiglengte van 60 meter worden met acht nieuwe deuren en laagevloerse toegang verdeeld in plaats van zes. Ter vergelijking: in een vierdelige FLIRT wordt hetzelfde aantal deuren verdeeld over ongeveer 80 meter. Deze nieuwigheid bij de Zwitserse fabriek laat passagiers sneller in- en uitstappen. Dit is bijzonder voordelig op het drukke S-Bahn-netwerk Bern. Het zorgt er ook voor dat de cyclus van zeven en een halve minuut op de route Bern-Bolligen gereden kan worden. Bovendien is er meer sta-ruimte beschikbaar in de ingang. Reizigers die bijvoorbeeld met kinderwagens, trolleys of in rolstoelen reizen, zullen meer ruimte vinden bij het in- en uitstappen.
Digitale intelligentie

De Worblas hebben verschillende digitale innovaties. Boven elke toegangsdeur is een deursensor gemonteerd. Dit detecteert mensen die binnen willen komen en opent de deuren zonder op de deuropener te hoeven drukken. Als u met bagage of kinderen bij de hand reist, zullen de passagiers dit op prijs stellen. Kort voordat de trein vertrekt, verandert het groen in een rood licht en geeft aan dat instappen niet langer mogelijk is. In de trein zijn de leuningen bij de deuren en trappen verlicht. Passagiers genieten ook van een goede mobiele ontvangst dankzij radiogolf doorlatende vensters. Een RBS-geoptimaliseerd passagiersinformatiesysteem van FELA met vijf schermen per wagen houdt het actief. Bron en foto’s: Stadler.