TGV wordt AGV

De Franse firma Alstom onthulde de plannen voor een nieuwe supersnelle trein , de AGV , welke wordt beschouwt als de opvolger van de TGV. Met behulp van nieuwe Franse techniek moet dit de nieuwe hogesnelheidstrein worden. De AGV (Automotrice Grande Vitesse)of (Alstom Grande Vitesse) trein zal bij 360 km per uur met extra motoren wordt aangedreven die onder elke wagon worden geplaatst, zegt het bedrijf. Alstom vergelijkt de AGV – opvolger van de TGV – met het grootste passagiersvliegtuig van de wereld, de Airbus A380, voor wat betreft het belang van de innovatie. Het onthullen op het onderzoekscentrum van Alstom in La Rochelle zal door Franse president Nicolas Sarkozy worden bijgewoond. Met een motor onder elk treinwagon verschilt de AGV – dat zich vertaalt als “gemotoriseerd vervoer met hoge snelheid ” – wezenlijk van de TGV, die slechts motoren achter en voor heeft. De maximumsnelheid van de TGV is

momenteel 320 km per uur. De nieuwe motoren van de AGV zijn energie-efficiënter en het innovatieve ontwerp met meerdere eenheden staat meer passagiersruimte toe, volgens Alstom. Het drukt ook de onderhoudskosten, aldus een woordvoerder. Deze trein bereikte een nieuw snelheidsrecord voor een trein op conventioneel spoor, vorig jaar april, van 574,8 km per uur. (Kijk hier naar het record ) De Italiaanse exploitant NTV heeft reeds 25 van deze treinen gekocht en zal hen op het Italiaanse hogesnelheidsnetwerk met een snelheid van 300 km per uur vanaf 2011 in werking stellen.
Ook de Duitse spoorwegen overwegen nieuwe hogesnelheidstreinen aan te schaffen van de Franse treinfabrikant Alstom. Daarmee dreigt de Duitse concurrent Siemens zijn positie als hofleverancier van Deutsche Bahn voor het eerst kwijt te raken. Volgens berichten in Duitse media maandag zou Deutsche Bahn tot vijftien nieuwe AGV-treinen (Alstom Grande Vitesse) willen kopen van Alstom.

Bron: BBC  (met filmpje) – foto: Alstom Transport/David Lefranc

1 Reactie op TGV wordt AGV

  1. Onmiddellijk aanschaffen ter vervanging van de Fyra, excuses de Failra.

    Ik kan en wil niet begrijpen dat NS voor dit afgrijselijk lelijk, niet werkend en mislukt stuk schroot van de maffiafabriek AnsaldoBreda heeft gekozen.

    Temeer niet na de debacles in Noorwegen en Denemarken van AnsaldoBreda. Terwijl we hier met de AGV een prachtig, betrouwbaar en beproefd stuk techniek hebben.

    Als ik machinist zou zijn zou ik me dood schamen als ze mij op dat stuk schroot, hoe ze dat een trein durven te noemen is mij nog steeds een raadsel, van een V250 van AnsaldoBreda lieten rijden. Ze hadden dat mislukte fiat multivla-schroot beter de aanduiding V0 kunnen geven.

    NS gooi dat Italiaanse schroot a.u.b. ASAP de deur uit, enkeltje richting Italie en koop een echte trein als de AGV.

    Alstom is een betrouwbare partner met kennis van zaken gebleken. De e-locs serie 1600, 1700 en 1800 rijden tot volle tevredenheid en de series 1100 en 1300 hebben jaren naar volle tevredenheid dienstgedaan.

Reacties zijn afgesloten bij dit onderwerp.

%d bloggers op de volgende wijze: