Alstom en Eversholt Rail – eigenaar en financier van spoorwegmaterieel in het VK – zijn het in principe eens geworden over de levering van tien waterstoftreinen aan Groot-Brittannië. Het zijn de eerste ooit, die in het Verenigd Koninkrijk in gebruik zullen worden genomen. Opzet is dat de definitieve contracten begin 2022 worden getekend. Het initiatief sluit aan bij de ambities van de Britse en Schotse overheid de uitstoot van CO2 door de spoorwegen uit te bannen. Schotland heeft daarvoor het jaar 2035 gepland, terwijl de rest van Groot Brittannië in 2040 zover moet zijn.
Bouwen ter plaatse
Beide ondernemingen gaan samenwerken en technische en commerciële gegevens met elkaar delen. Hierdoor kan Alstom de vloot – op waterstof rijdende -driewagenstellen (HMU’s) ontwerpen, bouwen, in dienst stellen en begeleiden bij hun inzet. De productie vindt in Groot-Brittannië plaats.
Alstom en Eversholt hebben al eerder samengewerkt bij de ombouw van een bestaand elektrische treinstel op aandrijving door waterstof, het Breezeproject. Zij zijn overtuigd dat er een markt is voor dit nieuwe type treinen, dat gebruikt kan worden door alle spoorwegmaatschappijen in het Verenigd Koninkrijk.
Aansluiten op ervaring
Alstom is goed ingevoerd op het terrein van de Britse spoorwegen. De nieuwe waterstoftreinen sluiten aan op de eisen van het moderne rollend materieel. Zowel als het gaat om langeafstandstreinen en intercity’s, als om metrosystemen met hoge capaciteit. Ze zijn modulair op veel terreinen. Het aantal rijtuigbakken kan naar behoefte worden aangepast en de elementen van het interieur zijn gemakkelijk uitwisselbaar.
Ten aanzien van het terugbrengen van de CO2 uitstoot, merkte managing director UK & Ireland Nick Crossfield op dat de trein nu al het vervoermiddel is met de laagste uitstoot, maar dat het nog beter kan. Hij was dan ook verheugd over de samenwerking met Eversholt. Bron: persbericht Alstom, Foto: Het nieuwe Alstom-treinstel (foto Alstom)