Stadler presenteert METRO-trein

Advertentie

Berlijn, 20 september 2018 – Stadler presenteerde vandaag op de InnoTrans, in het consortium met Ansaldo STS en samen met Strathclyde Partnership for Transport aan het wereldpubliek een van de nieuwe treinen voor de Glasgow Subway. Na treinen en trams nu 17 METRO-voertuigen staat de Zwitserse treinfabrikant voor de uitdaging treinen te bouwen voor een netwerk met ongewoon smalle steegjes en smalle tunnels.
Stadler won een contract ter waarde van 200 miljoen pond van Strathclyde Partnership for Transport in 2016 in een consortium met Ansaldo STS. Het omvat de levering van nieuw rollend materieel en besturingssystemen. Deze omvatten een nieuwe signaleringsoplossing, communicatiesystemen, een controlecentrum evenals depotuitbreidingen en nieuwe schuifdeuren op de platforms.
De nieuwe treinen hebben dezelfde lengte en breedte als het vorige rollend materieel, maar bestaan uit vier in plaats van de voorgaande drie wagens per trein. Het interieur van de treinen zal volledig toegankelijk zijn, zodat de beschikbare ruimte optimaal kan worden gebruikt. Er zijn ook rolstoelzones die ontworpen zijn om de treinen gebruiksvriendelijker te maken voor alle passagiers. De nieuwe treinen met een maximale snelheid van 58 km per uur zullen worden uitgerust voor volledig automatische bediening (ATO). Voor Stadler zijn dit de eerste volautomatische treinen.
De Glasgow Subway werd voltooid in 1896 en is het derde oudste ondergrondse netwerk ter wereld na Londen en Boedapest. Het loopt door het originele tunnelsysteem uit de Victoriaanse tijd op een spoorbreedte van slechts 1220 millimeter door tunnels, die slechts 3400 millimeter breed zijn – waarmee het ’s werelds kleinste metrosysteem is. Het tunnelsysteem bestaat uit een ring van 10,5 kilometer met 15 stations. De treinen moeten daarom op maat worden gemaakt en specifiek voor dit systeem zijn ontworpen.
Peter Jenelten, Executive Vice President Marketing & Sales van Stadler zegt: “Stadler is trots om veelzijdig, creatief en oplossingsgericht te zijn. De historische substantie van de Glasgow Subway heeft onze vaardigheden op de proef gesteld. Maar net zo enthousiast als we in 2016 waren, kijken we uit naar de succesvolle uitrol van deze baanbrekende vloot. ”
Gordon Maclennan, Managing Director van Strathclyde Partnership for Transport, zegt: “De levering van nieuw rollend materieel, inclusief het controlesysteem, is een belangrijk onderdeel van ons plan om de metro te moderniseren voor toekomstige generaties. We kennen allemaal de trotse geschiedenis van de metrotrein als de derde oudste ter wereld en onze moderniseringsplannen zullen ervoor zorgen dat de metro in de toekomst een integraal onderdeel blijft van het vervoersnetwerk van Glasgow. ” Bron en foto: Stadler.