Rotterdam The Hague Airport krijgt in 2020 directe tramverbinding

HTM 003 sEr komt weer werk voor een tramfabrikant in Europa. Wij denken dat de Europese firma’s zoals Stadler en Skoda, maar ook Siemens en Bombardier en Alstom niet te vergeten al in de startblokken staan. Rotterdam The Hague Airport krijgt namelijk een directe tramverbinding vanuit Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal. Dat hebben de Rotterdamse regiobestuurder Jeannette Baljeu en Haagse regiobestuurder Peter Smit vandaag bekend gemaakt. Zo ontstaat naast RandstadRail een tweede rechtstreekse verbinding Rotterdam en Den Haag. Wie de exploitatie gaat doen is nog niet bekend. De tram wordt ook aangesloten op het OV-netwerk van Delft. Voor de aanleg van de nieuwe tramverbinding, die een halte voor de ingang van het vliegveld krijgt, is 200 miljoen euro nodig.
De tramlijn is een langgekoesterde wens van Baljeu en Smit. Een rechtstreekse verbinding met de luchthaven is al opgenomen in de Strategische Bereikbaarheidsagenda van de nieuw te vormen Vervoersautoriteit, die met 24 wethouders Verkeer en Vervoer uit beide regio’s eerder is overeengekomen.
De Haagse tramlijn 1 staat al op de planning voor een complete vernieuwing. Naast deze vernieuwing zal deze tramlijn straks ook verder te rijden via het tracé van lijn 19 die naar de Technische Universiteit en Technopolis Delft gaat. Dat is op zes kilometer afstand van de luchthaven. Nog drie kilometer verder bevindt zich het Rotterdamse tramnet (lijn 25). Met een rechtstreekse tram zullen reizigers vanuit het centrum van Rotterdam en Delft in 15 minuten op de luchthaven zijn. Vanuit het centrum van Den Haag zal dat 40 minuten duren. De nieuwe verbinding zorgt ook voor een directe verbinding tussen Scheveningen Bad en Rotterdam-Zuid. Rotterdam The Hague Airport verwerkt nu jaarlijks 1,5 miljoen passagiers toeristen- en zakenvluchten en dat aantal groeit nog steeds.
Baljeu en Smit willen met de vorming van de Vervoersautoriteit laten zien dat dit een economische meerwaarde heeft voor inwoners van deze regio. Straks zitten Scheveningen, Den Haag, Rijswijk, de luchthaven, Rotterdam tot en met Rotterdam-Zuid op één tramlijn. De regiobestuurders verwachten dat de tramverbinding in 2020 gerealiseerd zal zijn. Als Lelystad Airport nu ook nog een rechtstreekse verbinding krijgt met Amsterdam, heeft Schiphol niets meer te klachten dat het te druk wordt.

%d bloggers op de volgende wijze: