Nostalgische trein De Gisela-Bahn

Met de nostalgische trein De-Gisela-Bahn, hebben wij tijdens onze “urlaub” in Oostenrijk, de romantiek van de “goede oude tijd” herbeleefd.

De locomotief met het nummer 1020.44, weegt 120 ton en is met een lengte van 18,6 m. een van de laatste nog redende van de in totaal 44 stuks voor de ÖBB. Zij werden gebouwd tussen 1940 en 1953 door Siemens Schuckert Werke/Kraus Maffei uit de ÖBB Baureihe 1020. Een reisje met deze toerische trein, brengt de romantiek van de goede oude tijd in de Oostenrijkse bergwereld terug. Ongeveer 3 uur duurt de rit met de Gisela-Bahn van Wörgel naar Zell am See. Het baantraject werd in 1975 door de Eisenbahngesellschaft geopend en draagt de naam van de oudste dochter van keizer Franz Joseph. De postwagen die tegenwoordig rijdt mee rijdt, stamt uit het jaar 1910. In de salonwagen bevinden zich de bar, het buffet en de originele “brievenbus”. Filatelisten opgelet: daar kunt u de begeerde poststempel verkrijgen.
De rit met de “Gisela Bahn” voert met een snelheid van ca. 60 km per uur, door het Brixental, met o.a. de plaatsen Hopfgarten, Westendorf, Kirchberg, Kitbühel en St.Johan in Tirol, het bekende Oostenrijkse zomer- en wintervakantieland tot aan Zell am See, in het Salzburgerland. Heel bijzonder is het dat de passagiers tijdens de reis op de platvormen tussen de wagens mogen om foto’s te maken. Het traject waarover men de nostalgische reis maakt, werd door de keizerlijk-koninklijke Eisenbahngesellschaft gebouwd en met de naam “Gisela” gedoopt. De feestelijke openingsrit vond in aanwezigheid van het lid van het Oostenrijkse keizershuis, Aartshertog Karl Ludwig, op 31 juli 1875 plaats. Daarmee was de Europese treinverbinding van Parijs – Zürich – Innsbruck – Salzburg – Wenen en Budapest naar Istanbul compleet voltooid. Het hart van de uit de jaren dertig stammende originele treinstel is de k.u.k. Postwagen uit het jaar 1910. Tijdens deze trip door de dalen van de Kitzbüheler Alpen, langs de bergdorpen en kleine stadjes uit de Middeleeuwen, bergstroompjes, meren en geweldige berglandschappen, wordt u continu door de in klederdracht uit 1875 stoken hostesses geïnformeerd en verzorgd. In Leogang blijft de trein een kwartiertje staan om foto’s te maken van het historische treinmateriaal. De machinisten werken voor de ÖBB, maar in hun vrije tijd en als hobby bij de Gisela-Bahn. Na een openhoud van 3 uur in Zell am See, wordt u per comfortabele reisbus teruggebracht, maar u kunt ook naar een uur weer met dezelfde trein terug, wel even vermelden bij uw reservering. Dit kan bij de i-kantoren (VVV) of in diverse hotels zoals het Lift Hotel in Kirchberg. Wij hopen en wensen u een goede reis, maar denk er aan er wordt alleen in de zomer gereden op dinsdag. Meer toeristische nostalgische treinreizen vindt u in de catalogus “Ausflüge für Einsteiger 2010” downloaden op: http://erlebnisbahn.oebb.at/

Foto’s: Treinennieuws.nl – Emanuel Damsteeg

%d bloggers op de volgende wijze: