Zwitserland ligt als vakantie er een beetje uit, dit komt o.a. door de dure Zwitserse Franc. Maar Zwitserland is nu eenmaal (naast de prachtige landschappen die te zien zijn, graven zij ook de ene na de andere tunnel) het treinenland bij uitstek. De vraag naar meer nachttreinen neemt toe. Zeker nu Oostenrijk het ene na de andere nachttreintraject heropend.
Na Oostenrijk nu Zwitserland
De Zwitserse groenen partij vroeg er al langer om, als alternatief voor goedkope (en vervuilende) vliegreizen en het ziet ernaar uit dat er nu ook een meerderheid achterstaat in het Zwitserse parlement: de comeback van de eens zo bekende Zwitserse nachttreinen. Of dit aangewakkerd werd door het succes van hun Ooster buren Oostenrijk weten we niet. Ooit vervoerden de SBB reizigers tussen Zwitserland en steden als Brussel, Amsterdam, Rome en Moskou. Maar de komst van goedkope vliegtuigreizen deed de vraag teruglopen. Sinds 2009 bieden de Zwitserse spoorwegen (Schweizerische Bundesbahnen of SBB) geen nachttreinen meer aan. De Oostenrijkse spoorwegen (Österreichische Bundesbahnen – ÖBB) wel, maar op een veel beperktere schaal. Zo kan je alleen nog de nachttrein nemen tussen de Zwitserse stad Zürich en bijvoorbeeld Hamburg, Berlijn, Boedapest, Zagreb en Wenen. Maar komt volgens de laaste berichten verandering in.
Klimaat
Onder druk van de klimaatacties scharen steeds meer politieke partijen zich echter achter een comeback van de nachttrein en Thomas Ammann van de Christendemocratische Volkspartij (CVP) heeft nu aan de Zwitserse regering gevraagd om het idee te bekijken. Onder meer de financiering moet onder de loep worden genomen. Er wordt bijvoorbeeld gedacht aan een vliegtaks. Zijn voorstel wordt gesteund door andere vertegenwoordigers en daarmee is er nu voor het eerst een meerderheid in het parlement van Zwitserland die achter een dergelijk plan staat.
Winstgevend
De SBB stopte 10 jaar geleden met zijn nachttreinverbindingen omdat ze niet meer winstgevend waren. Intussen is het klimaat echter veranderd. Enkele van de nachttreinen van ÖBB zijn zelfs zo populair dat ze al maanden op voorhand volgeboekt zijn. En een recente enquête bracht aan het licht dat bijna de helft van de Zwitsers zichzelf wel met de nachttrein ziet reizen. SBB is alvast begonnen met een onderzoek naar welke verbindingen interessant kunnen zijn, eventueel in samenwerking met buitenlandse partners. Onder meer Londen en Barcelona behoren tot de mogelijkheden.
Zwitserland kan in de toekomst weer als hub gaan fungeren voor nachttreinen in Europa, want een politieke meerderheid in het Zwitsers parlement willen graag een netwerk van nachttreinen uit Zwitserland herstellen en ontwikkelen. Dit is voor de treinreizigers groot nieuws. Nu maar hopen de NS niet achter blijft. Bron: Blick Foro’s: Treinennieuws.nl