Alstom test ‘losrijdende’ rangeerlocomotief

Advertentie

De proefloc 7789 van Lineas (copyright Lineas)

Alstom heeft met ProRail een overeenkomst gesloten om in 2021 de automatische besturing van treinen (ATO) te testen, in dit geval met rangeerlocomotieven. Hiertoe wordt een dieselhydraulische loc van de private goederenvervoerder Lineas uitgerust met de nodige apparatuur van het hoogste automatiseringsniveau. Doel is aan te tonen hoe je met volledig geautomatiseerde treinen het niveau van de exploitatie kunt opvoeren. De rangeeractiviteiten is hiervan een onderdeel.

De rangeerlocomotief van Lineas krijgt de modernste besturingstechnologie ingebouwd, met een systeem van obstakelontdekking –vaststelling en -herkenning. Traditionele werkzaamheden, zoals starten en stoppen, aankoppelen van wagens en rijtuigen, controle van tractie- en remwerking en het ingrijpen bij noodsituaties worden volledig geautomatiseerd. Behalve de technici die nodig zijn voor het testen van het veiligheidsprotocol, rijdt er nu geen ander personeel mee.

Introductie in Nederland

‘Dit project maakt de weg vrij voor een volledig gedigitaliseerd spoorwegnet’, zegt Bernard Belvaux, algemeen directeur Benelux van Alstom. ‘De testen helpen het Europese spoorwegsysteem te profiteren van een uitbreiding van de capaciteit, lager energieverbruik en lagere kosten. Ze zorgen tegelijk voor meer operationele flexibiliteit en verbeterde punctualiteit.’
Het zijn trouwens niet de eerste proeven die Alstom met de automatische besturing (ATO) in Nederland uitvoert. Eind 2018 werden in samenwerking met ProRail proeven genomen op de Betuwelijn met een goederenloc van het bedrijf Rotterdam Rail Feeding (RRF). Er zijn overigens vier automatiseringsniveaus, variërend van het laagste, waarbij een machinist rijdt die wordt ondersteund beveiligings- en adviessystemen tot het hoogste niveau, waarbij de trein volledig automatisch wordt bestuurd, zonder bemanning.

Talrijke voordelen

De automatische treinbesturing heeft allerlei voordelen, zoals al bij diverse metrobedrijven is bewezen. Omdat geen rekening meer hoeft te worden gehouden met de menselijke reactie snelheid – er is immers weinig of geen activiteit meer van personeel – kunnen geautomatiseerde treinen korter op elkaar rijden. Daardoor wordt de capaciteit van het spoorwegnet beter benut. Doordat de treinen meer op dezelfde manier werken, zakt het totale energieverbruik. Samengevat wordt de capaciteit van het treinverkeer verhoogd, er is verder sprake van besparing van kosten en energie en de operationele flexibiliteit groeit. Spoorwegbedrijven kunnen zo de productiviteit van hun netten opvoeren, zonder dure uitgaven voor infrastructuur, aldus Alstom (hoewel de inbouw van de automatiseringsapparatuur uiteraard niet gratis is).

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.