Trans Europ Express 50 jaar gevierd met expo

Luxetreinen op verbindingen tussen Europese steden
Tot zondag 11 november 2007 loopt in het Spoorwegmuseum van het Noordstation te Brussel een tentoonstelling over de Trans Europ Express. Dat was de vroegere snelheidstrein tussen Europese steden. In het museum zijn maquettes, affiches, foto’s en films te zien. Op spoor 1 kon men dit weekend TEE-treinen bewonderen.
Vijftig jaar geleden ontstonden op de as Parijs-Brussel-Amsterdam de eerste snelle internationale spoorverbindingen, op maat van de bemiddelde zakenman. De treinen vielen op door hun comfort aan boord. “Zo waren er alleen eerste-klasserijtuigen,” vertelt historica Greta Verbeurgt. “Er moest een restauratiewagon zijn, en op de verbindingen naar het zuiden was er ook een kapsalon aan boord. Een dactylo moest er voor zorgen dat een zakenman ook kon werken op de trein als hij daar zin in had.”
Douaneformaliteiten werden aan boord van de Trans Europ Express afgehandeld. De trein hoefde dus niet te stoppen aan landsgrenzen. Het TEE-net kende zijn hoogtepunt in de winter van ’74 en ’75, met maar liefst 45 Europese spoorverbindingen.
Eind jaren zeventig werd reizen per vliegtuig populairder. Het succes van de dure TEE begon te tanen. En in 1987 reden de eerste Eurocity-treinen. Die verzorgden – ook in tweede klasse – goede, internationale verbindingen. Op 25 mei 1995 reed de laatste TEE-trein van Parijs naar Brussel.  Bron/Foto: Brussel Nieuws

%d bloggers op de volgende wijze: