Van Betuwelijn via Betuweroute naar Europalijn

Betuweroute feestelijk geopend – De Koningin geeft het startsein door symbolische handeling
Hare Majesteit de Koningin heeft vanmiddag om 15.07 uur het startsein gegeven voor de eerste trein over de Betuweroute. Met een symbolische handeling werd de stroom op de bovenleiding gezet en de eerst trein kon vertrekken.


Foto: van NOS reportage gemaakt door http://eisenbahn.egghof.com/

Een van de eerst locs op de Betuweroute in model. Foto: Treinennieuws.nl

De handeling van de koningin was onderdeel van een theaterprogramma dat werd vertoond voor ruim 700 gasten.
De feestelijke opening vond plaats in gezelschap van onder meer de minister van gezet en vertrok de trein vanaf emplacement Kijfhoek. Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings, de vice president van de Europese Commissie en commissaris van Transport de heer Barrot en alle oud-ministers van Verkeer en Waterstaat die met het dossier Betuweroute te maken hebben gehad. 

Minister Eurlings benadrukte dat de Betuweroute gezien moet worden als onderdeel van het Europees netwerk. ”Voor optimale prestatie moeten treinen in één vloeiende beweging kunnen doorrijden naar hun plaats van bestemming, ergens op het Europese continent. In de lange afstand en de bundeling van vracht ligt de kracht van het spoorgoederenvervoer” ‘s Morgens gaf hij uitleg als volgt: ”We hadden eerst een Betuwelijn, dat werd de Betuweroute. Gezien de belangstelling uit Europa kunnen we nu spreken van Het Europaspoor” De Betuwelijn houdt niet op bij de grens met Duitsland, ging Eurlings verder. ”De verbinding loopt door tot Oost- en Zuid-Europa, tot Moskou of Genua. We kunnen hem beter Europalijn noemen.”
Volgens Bert Klerk, voorzitter van de Raad van Bestuur van ProRail, doet de Betuweroute in omvang niet onder voor onze waterwerken: ”De vele technische hoogstandjes maken van de Betuweroute één van de modernste en veiligste spoorlijnen ter wereld.”

Het Betuwelijn Testteam hield alles goed in de gaten tijdens de feestelijke opening.

Foto: Treinennieuws.nl

De directeur van exploitant Keyrail van de Betuweroute, Sjoerd Sjoerdsma, meldde tijdens de persconferentie dat de contracten met bijna alle railgoederenvervoerders in Nederland gesloten zijn. ”U zult begrijpen dat Keyrail daarom de toekomst vol vertrouwen tegemoet ziet.”
Carel Robbeson, die sprak namens de Railgoederenvervoerders, ziet uit naar de benutting van de Betuweroute: ”Sinds 1998 groeit het railtransport in Nederland jaarlijks met gemiddeld 8%. En de groei zal doorzetten want de markten van de toekomst komen steeds verder van Rotterdam te liggen. Ik denk daarbij aan het zuiden van Duitsland maar ook aan landen als Slowakije en Hongarije.”  (zie ook reportage Railhobby)

%d bloggers op de volgende wijze: