Stadler levert verder energiezuinige hybride locomotieven voor de Europese goederencorridors.
Zij hebben een contract getekend met de European Loc Pool (ELP) voor nog eens zes zes-assige hybride locomotieven. De ELP wil zijn vloot uitbreiden en de leidende positie in het leasen van hybride locomotieven met de nieuwe locomotieven.
Iñigo Parra, CEO van Stadler Valencia, en Willem Goosen, CEO van European Loc Pool, hebben het contract getekend voor de bouw en levering van tien Co’Co ‘hybride locomotieven. Het contract maakt deel uit van een raamcontract voor in totaal 100 locomotieven. De raamovereenkomst voorziet in de mogelijkheid dat de ELP extra locomotieven kan bestellen, maar deze bevat geen minimale bestelhoeveelheid.
Kenmerken van de locomotieven
De Stadler-locomotieven voor de ELP maken indruk met hun hoge tractie dankzij zes assen – de Co’Co-wieluitlijning – en een vermogensbereik van 2,8 MW in dieselelektrische werking en tot 6,15 MW in bedrijf. Een enkele Co’Co-hybride-locomotief vervangt composities met twee voorgespannen Bo’Bo-locomotieven met hetzelfde trekgewicht op veel routes op EU-goederencorridors. De nieuwe innovatieve draaistroomtechnologie leidt tot relatief lage slijtage van de infrastructuur en lage lijnkosten. De hybride locomotieven kunnen worden gebruikt op geëlektrificeerde en niet-geëlektrificeerde lijnen. In dit geval is een wijziging van de aandrijving van de elektrische voeding van de bovenleiding naar diesel tijdens het rijden mogelijk. De hybride locomotieven zijn uitgerust in Duitse configuratie (15 kV + 25 kV AC en 1 x 2,8 MW dieselmotor). Ook zijn ze uitgerust met ETCS en radiografische afstandsbediening.
Iñigo Parra zegt: “We zijn er trots op dat ELP ons heeft geselecteerd als de fabrikant van de nieuwe hybride locomotieven. Stadler ziet deze opdracht als een verdere verbintenis tot milieuvriendelijke en energie-efficiënte transportdiensten op de Europese goederencorridors. “