Liefkenshoekspoorverbinding

Advertentie

BAM verwerft (in combinatie) pps-opdracht voor Liefkenshoek-spoorverbinding bij Antwerpen
Het consortium Locorail, gevormd door BAM PPP (50%), CFE (25%) en Vinci Conces-sions (25%), heeft opdracht verwor-ven voor de aanleg van de nieuwe Liefkenshoek-spoorverbinding bij Antwerpen. Opdrachtgever is Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet. Het betreft een publiekprivaatsamenwerkingscontract, waarbij Locorail verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, financiering en onderhoud gedurende 38 jaar van de nieuwe spoortunnel. De contractwaarde bedraagt circa 840 miljoen.
Het contract omvat ontwerp en bouw van tweesporige railverbinding met een totale lengte van 16,2 kilometer. Dit traject bestaat uit 4,8 kilometer spoordijk, 4,2 kilometer gesloten en open sleuf, 1,2 kilometer bestaande tunnel (heropening van de reeds aangelegde, maar niet in gebruik genomen Beveren tunnel) en een bijna 6 kilometer dubbel-geboorde tunnel met een binnendiameter van 7,3 meter. De Liefkenshoekspoortunnel vormt de noodzakelijke uitbreiding van de vervoerscapaciteit, tussen de linker- en rechteroever van de haven van Antwerpen, die een belangrijke groei kent door de ingebruikname van het Deurganckdok.
De bouwwerkzaamheden worden door Locorail opgedragen aan de bouwcombinatie Locobouw, waarin MBG, CEI-De Meyer, Wayss & Freytag Ingenieurbau en Vinci Construction Grands Projets (elk voor 25%) samenwerken. CEI-De Meyer en Wayss & Freytag Ingenieurbau zijn werkmaatschappijen van Koninklijke BAM Groep nv.
De werkzaamheden starten eind 2008 en zullen naar verwachting medio 2013 zijn voltooid. Brom: BAM foto: Infrabel