Berlijn – 2 mei 2013 – Siemens: nieuwe hogesnelheidstreinen later klaar. Het Duitse Siemens heeft donderdag de winstverwachting voor 2013 verlaagd. De fabrikant heeft zich verkeken in de complexiteit van de nieuwe hogesnelheidstrein Velaro. Daardoor kan Siemens niet tijdig treinen leveren aan Eurostar en aan DB. De vertraging zorgt ervoor dat de nettowinst van Siemens lager zal uitvallen dan aanvankelijk gedacht.
De Velaro D moet de opvolger worden van de ICE3. De Deutsche Bahn heeft 16 van deze treinen besteld. De levering is echter keer op keer uitgesteld. Nu blijkt de toonaangevende fabrikant ook niet op tijd te kunnen leveren aan Eurostar, die tien nieuwe hogesnelheidstreinen van een vergelijkbaar type heeft besteld (Velaro E320).
Complexiteit onderschat
“We hebben de complexiteit van de opdracht onderschat” zegt Roland Busch – verantwoordelijk voor de treintak bij Siemens – tegen de Duitse krant Süddeutsche Zeitung. Hij durft zich niet meer te commiteren aan de eerder afgesproken leveringsdatum. De schuld voor de vertraging ligt in zijn ogen bij de regelgevende instanties.
Vertraging
Volgens contract moeten de hogesnelheidstreinen in 2014 geleverd worden aan Eurostar, maar dat gaat zeker niet lukken. Volgens Duitse media komen de treinstellen nu op z’n vroegst in 2016. Eurostar is echter optimistischer. “Wij gaan er vanuit dat we de treinstellen vanaf 2015 kunnen gaan inzetten” zegt woordvoerder Jasmien Roelens. “We gaan uit van een vertraging van enkele maanden en zijn positief over de vorderingen die Siemens maakt” aldus Roelens.
Goedkeuring
Het probleem is vooral de goedkeuringsprocedure. De nieuwe treinstellen moeten in Frankrijk, België en Groot-Britanië worden goedgekeurd. Voor de Kanaaltunnel gelden extra strenge regels. “Hoe lang de goedkeuring zal gaan duren ligt niet in onze handen” zegt Roland Busch van Siemens.
Alstom
De vertraging is volgens Duitse media extra pijnlijk omdat Eurostar voor het eerst bij Siemens treinen bestelt. De belangrijkste aandeelhouder van Eurostar – de Franse spoorwegmaatschappij SNCF – koos tot dusver voor de Franse treinfabrikant Alstom. Alstom probeerde daarom in eerste instantie de order te dwarsbomen, en dreigde met juridische procedures. Die procedures zijn inmiddels ingetrokken, omdat Alstom een andere order van de SNCF heeft weten binnen te slepen.
Testbaan
Ook financieel is het pijnlijk, met de order is een bedrag gemoeid van 700 miljoen euro. Ofwel: 70 miljoen per treinstel. De 16-delige treinstellen bieden plaats aan 920 reizigers. Eind maart werd een treinstel voor het eerst getest, op testbaan Wildenrath.
Velaro D
Ook in Duitsland loopt Siemens achter op schema. Bij de Velaro D-variant waren er softwareproblemen. De nieuwe hogesnelheidstreinen hadden volgens planning al eind 2011 in dienst moeten komen. Nu is de hoop gevestigd op eind 2013, maar of dat gaat lukken is onduidelijk. Vanaf eind juli zal Siemens een nieuwe poging doen om de treinen goedgekeurd te krijgen voor het Duitse spoor. “De ervaring leert dat dit tussen de 4 en 18 maanden kan duren,” zei Busch. De treinstellen zijn al wel af, maar het zal nog wel even duren eer er een ICE met gele band door de tunnel rijdt Bron: Treinreiziger.nl