Zwitsers ontwerp op Spaanse rails

Stadler tekent het contract voor 22 locomotieven voor de Spaanse spoorwegen. Na de aankondiging van de aanbesteding op 31 juli 2019 heeft Stadler nu een contract getekend met de Spaanse Spoorinfrastructuur Administratie (ADIF) voor de levering van 22 reddingslocomotieven in een consortium met Erion.

De ” reddingslocomotieven” zijn bedoeld voor gebruik op het Spaanse standaard meternetwerk voor de inspectie van hogesnelheidslijnen, voor sneeuwruimwerkzaamheden, het stoppen van treinen en het vervoeren van treinen tot 600 ton en zijn ontworpen voor gebruik in weersomstandigheden tussen + 45º C en -25º Celsius.
De ultramoderne vierassige – diesel-elektrisch aangedreven – locomotieven zijn licht en krachtig. De dieselmotoren voldoen aan alle Europese normen voor veiligheid, emissiebelasting (dieselmotor niveau Euro IIIB, voorbereid voor niveau V) en milieubescherming. IGBT-stroomomzetters, AC-tractiemotoren, een innovatief hechtingscontrolesysteem en een hoge belastbaarheid bij lage belasting zijn allemaal gunstig voor de bedrijfskosten. Spoorwegexploitanten kunnen ADIF een breed scala aan ondersteunende diensten aanbieden met de nieuwe locomotieven. De locomotieven met twee bestuurderscabines zijn uitgerust met de treinbesturingssystemen ETCS en ASFA en het digitale mobiele radiosysteem GSM-R. Ze hebben een maximale output van 2,8 megawatt. De maximale snelheid is minimaal 160 kilometer per uur.
De consortiumpartner Erion biedt onderhoudsdiensten voor rollend materieel voor openbare en particuliere spoorwegexploitanten in Spanje, Portugal, Frankrijk, België en Duitsland. Erion is een joint venture tussen Stadler en de Spaanse spoorwegoperator RENFE. Stadler heeft de meerderheid in het bedrijf.