Zie ginds komt………

De welkompresentaties door: Wilbert Wijns, NS-programmamanager Sprinter Nieuwe Generatie, Andrés Arizkorreta, CEO CAF en Marjan Rintel, NS directeur Operatie
De CAF spoorfabrikant in Beasain (Baskenland-Spanje),

De Nederlandse Spoorwegen zijn bezig met een grote inhaalraces. steeds meer Sprinters zijn in het Nederlandse landschap te zien. Na de instroom van 58 Sprinters van fabrikant Stadler, is het nu tijd voor de nieuwe NS-Sprinters van het Spaanse CAF. De eerste treinen van in totaal een bestelling van 118 treinen, zijn nu in Nederland voor de test- en toelatingsperiode. Vandaag werd de eerste Sprinter officieel gepresenteerd in de NS-locatie De Zaanstraat in Amsterdam.
NS breidt de dienstregeling vanaf december namelijk uit met 83 extra Sprinterverbindingen. Er gaan vaker Sprinters rijden tussen Geldermalsen – Den Bosch, Leeuwarden – Meppel en Utrecht – Houten Castellum. Op dit laatste traject gaat de Sprinter zelfs elke tien minuten rijden. Roger van Boxtel, president-directeur NS: “We investeren hiermee ook volop in het belang van de reiziger die korte afstanden maakt.” De testen met elke 10 minuten een trein tussen Utrecht en Eindhoven is een succes volgens de NS.
Om de reiziger vaker een Sprinter te bieden, heeft NS meer Sprintertreinen nodig. Sinds dit jaar rijdt men al 58 gloednieuwe Sprinters van fabrikant Stadler. Daarbovenop komen dus nog eens de 118 Sprinters van fabrikant CAF die vandaag gepresenteerd is. Daar een trein ongeveer 30 jaar men gaat heeft de NS ook nieuwe sprinters nodig om op termijn oudere treinen te vervangen.
De nieuwe Sprinters verhogen het comfort voor de reizigers. De eerste van deze nieuwe Sprinters worden ingezet in de regio’s Hoorn, Amsterdam en Den Haag. Ze passen bij de wensen van de reizigers: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van WIFI, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap. Kort gezegd een geweldige trein.
Wilbert Wijns, programmamanager Sprinter Nieuwe Generatie: “Samen met CAF beginnen we aan de testfases in Nederland, nodig om de vergunningen te krijgen. Ondertussen leren duizenden machinisten, conducteurs en monteurs de trein van binnen en buiten kennen, zodat de nieuwe trein voor hen geen geheimen meer heeft. Alles gericht op een betrouwbare introductie in het najaar van 2018”. In totaal 20.000 zitplaatsen hebben deze nieuwelingen, die afgeleid van het Civity platform van CAF. De afgelopen periode is de trein onder andere getest bij CAF in Beasain (Baskenland-Spanje), daarna op een speciale testbaan voor nieuw spoorweg materieel in Velim (Tsjechië). De trein heeft hier al zo’n 40.000 km gereden. Ook is uitvoerig op winterse omstandigheden getest in de klimaat kamer in Wenen. De onderkant van de trein is zo glad mogelijk ontworpen. Zodat er weinig ijsafzetting kan vormen.
NS investeert meer dan 2,5 miljard in nieuwe Sprinters en nieuwe Intercity’s en worden treinen gemoderniseerd. Zo krijgen de eerdere sprinters nu toch een WC ingebouwd. De bestelling van deze 118 Sprinters van CAF zijn onderdeel van dit omvangrijke investeringsprogramma om Nederland duurzaam mobiel en bereikbaar te houden. Foto’s NS en Treinennieuws.nl. Voor interieur foto’s hier even klikken bij onze collega’s van Treinenweb.

De onderkant van deze trein is zo glad mogelijk ontworpen. Zodat er weinig ijsafzetting kan vormen.

 

NOS verslaggeefster monteert haar opnamen

%d bloggers op de volgende wijze: