Ze zijn vertrokken voor de dag van de waarheid (Here we come)

Ze zijn vertrokken voor de dag van de waarheid, volgens plan. Ter ere van de InnoTrans, de grootste railbeurs van Europa en die morgen open gaat, rijdt er vandaag 17 september éénmalig een snelle intercity van Amsterdam naar Berlijn. Deze trein brengt NS-directeur Roger van Boxtel, ProRail-topman Pier Eringa, een half uur sneller dan normaal naar de Duitse hoofdstad. Zij hebben een missie: Het moet sneller, als we met het vliegtuig willen concurreren. Vandaag is deze trein al een half uurtje sneller in de Duitse Hoofdstad, door dat alle Nederlandse kleinere plaatsen worden overgeslagen.

Snelle intercity
“Roger van Boxtel en Pier Eringa gaan tijdens InnoTrans om tafel zitten met o.a. vertegenwoordigers van Deutsche Bahn met een doel het moet sneller de verbindingen tussen de twee hoofdsteden Amsterdam en Berlijn. Met hen wordt besproken wat zij vanuit Duitsland kunnen bijdragen om een snellere verbinding te realiseren”, legt NS-woordvoerder Ton Boon uit.
De eenmalige trein vertrok om 09.27 uur vanaf Amsterdam Centraal en stopt om 11.16 uur op Bad Bentheim. Vanaf daar rijdt de trein als reguliere intercity verder.
Maatregelen
Er zijn een aantal mogelijkheden om de reistijd tussen de twee hoofdsteden te versnellen. Eén is om deze internationale trein meer prioriteit in de dienstregeling te geven. “In de dienstregeling krijgen landelijke en regionale treinen nog vaak voorrang. Dat zorgt ervoor de Intercity Berlijn vaak op nationale treinen moet wachten.” Ook zou de Intercity Berlijn bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van het spoor tussen Hannover en Berlijn waar met hogere snelheden over kan worden gereden.
Het aanschaffen van nieuwe Siemens Vectron locomotieven (door de NS) waarmee direct met een snelheid van 200 km per uur naar Duitsland kan worden door gereden. Dat kan op dit moment niet. In Bad Bentheim moet worden gewisseld met een Duitse locomotief en dat kost nu tien minuten extra.

Roger van Boxtel:tijdens Innotrans komt de hele spoorsector samen op één beurs. Dat is een unieke kans om in een paar dagen met iedereen in gesprek te komen die een rol heeft bij de trein tussen Amsterdam en Berlijn. Waarom willen we dit graag? De grote steden binnen Europa moeten sneller bereikbaar zijn per trein – en we kunnen dit traject ook echt sneller rijden. In Berlijn gaan we praten met Deutsche Bahn, met het stadsbestuur, met de Duitse staatssecretaris van Verkeer en Vervoer en als zij van hun kant willen meewerken dan ben ik ervan overtuigd dat we over een paar jaar een veel snellere trein hebben”.

Foto’s: NS