Wordt dit de toekomst?

De eerste tekeningen van de beoogde ICmetro . Deze zal dus uiteindelijk de conventionele intercity en HSL kunnen vervangen, aldus de voorzitter van stichting Freedom of Mobility,

Zaterdag 20 oktober organiseren zij een wandeltocht tussen Utrecht Lunetten en Utrecht Vaartsche rijn voor de plannen voor de lijn Almere-Utrecht-Breda uit een te zetten. Eén van de 10 intercitylijnen. De wandeltocht begint om 12:00 uur.

Wat gegevens bij de tekening

De ICmetro op basis van de Transrapid 09. Een gelijkvloerse instap via brede deuren. Een gelijke vloer over de gehele lengte. Comfortabele stoelen met een comfortzone. Fiets en scootmobielen kunnen makkelijk mee en in de stille uren fietscontainers. Reistijd tussen ICstations is een factor 2 tot 5 minder dan de conventionele ICtrein. De maximale snelheid is 500 km/uur. Dienstregeling is eenvoudiger, hogere frequenties tussen voertuigen, maar ook op-en afschalen van aanbod mogelijk als dat nodig mocht zijn. 24/7 beschikbaar. Gescheiden van stoptreinen en goederentreinen. Op het nationaal verkeerskundecongres in Den Bosch op 1 november geven zij een posterpresentatie. Tekening: Kenji Eiler in opdracht stichting Freedom of Mobility

3 Comments

  1. Ook iets voor het vervoer van Schiphol naar vliegveld en start en landingsbanen in Zee?

  2. Spoorlijn Utrecht-Breda zéér nuttig; hiermee wordt een belangrijk gat in het huidige spoornet gesloten. De kansen op realisatie worden echter alleen maar kleiner als je dit met Transrapid-techniek wilt doen. Ook al omdat er in dat geval veel meer nieuwe infrastructuur nodig is, namelijk het volledige beoogde traject. Met spoortechniek kan bovendien bijvoorbeeld ook Amsterdam-Antwerpen via Utrecht gereden worden. Utrecht-Breda kan daarbij aangelegd worden als HSL, zodat de nieuwe Intercitytreinstellen van Alstom dit traject ook snel zullen kunnen bereiden.

  3. @Leo, Ja dit is een intercitytrein die de overige bestaande IC en HSL moet gaat vervangen. Deze zal dan gaan leviteren via tien trajecten. Als we als land besluiten om de luchthaven in zee te bouwen dan is een IC verbinding met dit type trein een logisch gevolg.

    @Bloemrijk Het spoor moet sowieso op de schop om te gaan voldoen aan betrouwbaarheid, hogere gemiddelde snelheden en hogere frequenties. Het spoor moet ontvlochten gaan worden. Dat betekend ook dat je vanuit het spectrum van geleidetransport kan kijken welke soorten van geleide transport het beste is. Het conventionele spoor is goed voor goederen en stoptreinen. De IC kan beter bedient worden met elektrische treinen met een lineaire elektromotor of magneettrein genaamd.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.