Vroeger werden nieuwe treinen en locomotieven – liefst in het zonnetje – gefotografeerd vanaf het perron. Daar is nu een mogelijkheid bijgekomen: de drone die het materieel en de omgeving indrukwekkend weergeeft vanuit de lucht. Voorbeeld is de hierbij gepubliceerde foto van de nieuwe WINK-treinstellen die met ingang van 12 april 2021 rijden op noordelijke lijnen van Arriva. De achttien stuks – in 2017 besteld bij Stadler in Polen – zijn inmiddels afgeleverd. De eerste drie exemplaren arriveerden al in juni 2020 en werden daarna ingezet voor proefritten. Opzet was dat de hele serie al in december in gebruik zou worden genomen, maar het corinavirus zorgde voor vier maanden vertraging.
Duurzaam en comfortabel
De driedelige WINK-stellen – geschilderd in de wit/blauwe kleur van het Arrivamaterieel – worden voornamelijk ingezet in Friesland en op het traject Groningen-Leeuwarden. Ze zijn uitgerust met verbrandingsmotoren, die rijden op synthetische ‘Hydrotreated Vegetable Oil (HVO)’, gemaakt uit 100% afgewerkte olie uit de keuken die niet meer geschikt is voor de consumptie. In Groningen en Leeuwarden zijn hiervoor tankstations ingericht. Aan de HVO wordt een vloeistof toegevoegd, die ervoor zorgt dat de CO2 uitstoot met 90% wordt beperkt. De WINK (Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kürzzug, vrij vertaald: innovatieve, flexibele trein voor het korte afstandsverkeer) is verder voorzien van grote batterijen, die de energie opvangen die tijdens het remmen vrijkomt. Op deze stroom werken vervolgens diverse systemen in de trein, tijdens de stationnementen. De motoren hoeven dan niet stationair te draaien, wat de WINK-stellen stiller maakt dan andere typen met brandstofmotoren. Tenslotte zijn ze voorzien van stroomafnemers, zodat ze ook op (gedeeltelijk) geëlektrificeerde baanvakken kunnen rijden. Ze rijden maximaal 160 km/h. Over het geheel beschouwd zijn ze duurzamer en ook comfortabeler, aldus Arriva.
Comfort
Dat ‘comfortabeler’ slaat op de inrichting voor de 275 reizigers die meekunnen. De treinstellen zijn aan de buitenkant uitgerust met ‘zitplaatsindicatoren’ die aangeven of er nog zitplaatsen beschikbaar zijn. Het interieur wordt verlicht met LED-lampen en bij stoelen bevinden zich laadpunten voor telefoon of laptop. Speciale informatieschermen geven aan hoe de reis vordert. Voor reizigers die onderweg willen werken, is een aparte werkcoupé met verstelbare verlichting ingericht. Anderen die rustig willen zitten, kunnen plaatsnemen in een afgesloten stiltecoupé. Voor noodgevallen is zelfs een Aed aanwezig, aangebracht tegenover het toilet waar jonge moeders de mogelijkheid hebben hun baby te verschonen.
Elk treinstel kreeg een naam. Arriva schreef hiervoor een wedstrijd uit. Voorwaarde was dat ze iets te maken hadden met de streek. Er kwamen drieduizend inzendingen (en 10.000 stemmen!) en daaruit koos een jury onder voorzitterschap van Arriva-directeur Anne Hettinga er achttien uit. De uitverkoren namen werden aangebracht op de buitenkant van de treinen en in het interieur gevisualiseerd. Zo kan het voorkomen dat iemand met ‘De Drie Gezusters’ van Leeuwarden naar Groningen reist en net de ‘Hongerige Wolf’ weer terugkeert. Het succes van de wedstrijd toonde tevens de verbondenheid van de streek met zijn vervoerder aan. Bron: Persbericht: Arriva
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.