WINK krijgt museumnaam

Advertentie

-WINK-treinstel 604 rijdt Stadskanaal binnen

WINK-treinstel 604 kreeg de naam ‘Museumspoorlijn STAR’

In Stadskanaal kreeg vandaag, 18 april, opnieuw een WINK-treinstel van Arriva officieel een naam: ’Museumspoorlijn STAR’. Stadskanaal omdat daar de meest noordelijk museumspoorweg van ons land, de STAR, is gevestigd. Een eigen trein onderstreepte door zijn ‘stomende’ aanwezigheid het grote verschil tussen het hedendaagse en het vroegere reizigersvervoer per spoor.

Namenwedstrijd

Arriva schreef enige tijd geleden voor het publiek een wedstrijd uit om de achttien nieuwe WINK-treinstellen een naam te geven, die te maken had met een gemeente, de provincies Groningen of Friesland, een bekende organisatie, regionaal museum enzovoort. Een van de winnende inzendingen luidde ‘Museumspoorlijn STAR’.

De onthulling van de naam en van de afbeeldingen die betrekking hebben op de museumspoorlijn binnenin het treinstel werd verricht door Fleur Gräper, gedeputeerde van de provincie Groningen, regiodirecteur Jeskje Hollander van Arriva Nederland en Pieter Hofstra voorzitter van de STAR.

WINK-treinstel ‘Museumspoorlijn STAR’samen met STAR-stoomlocomotrief 52 8060-7, vroeger van de Deutsche Reichsbahn Genodigden bekijken de afbeeldingen van de STAR in het WINK-stel, links gedeputeerde Gräper, rechts regiodirecteur van Arriva Hollander

Weer reizigersvervoer

Met name gedeputeerde Gräper liet er geen twijfel over bestaan dat de regio het reizigersverkeer op de spoorlijn Veendam—Stadskanaal graag ziet terugkomen. Samen met andere, zoals Arriva, wordt dit krachtig nagestreefd. Regiodirecteur Hollander wees onder andere op de activiteiten van Arriva om te komen tot minder CO2 uitstoot door de treinen. Door gebruik te maken van nieuwe technieken bij de voortbeweging van het rollend materieel wordt er nu al 90% minder uitgestoten. In 2025 moet Arriva CO2 neutraal zijn en de periode daaropvolgend moet de CO2-uitstoot geheel verdwijnen.

Herinnering aan Jan Willink

Voorzitter Hofstra van de museumspoorweg tenslotte, stelde met voldoening vast dat de STAR zijn plaats in het streven naar behoud van het rijdend erfgoed – in de vorm van de stoomtractie en het voortbestaan van de spoorweg naar Stadskanaal (en Ter Apel rijksgrens!) – bewijst. Door de naamgeving van het Arriva-treinstel hoopte hij dat zowel de STAR als de streek nog meer in de belangstelling komt. Hij memoreerde de rol van de industrieel Jan Willink die bij de aanleg van diverse lijnen in het noorden een grote rol speelde. Hiervan is alleen Veendam-Staskanaal over, zodat deze in feite de enige herinnering is van de Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij.  Tot slot merkte hij op dat de museumspoorweg dit jaar dertig jaar bestaat, wat in juli wordt gevierd.

Foto’s Hans van Lith/Voorburg

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.