“Wie van de drie” heeft gelijk?

Wordt Eurostar Paashaas? Railnews zegt dat EUROSTAR met Pasen geregelde diensten gaat onderhouden tussen Londen en Amsterdam.

Tijdens de inhuldiging van de eerste e320 Siemens Velaro voor route tussen Londen en Brussel wilde niemand ook maar iets zeggen over de begin datum wanneer Amsterdam zou worden opgenomen in de dienstregeling. Maar volgens de journalist voor Railnews zijn er berichten dat tenminste twee treinen per dag voor Kerstmis naar Amsterdam zouden rijden.

Eurostar heeft dit echter ontkend en verklaard dat, hoewel de testtreinen succesvol zijn verlopen op het Nederlandse netwerk en dat deze testen zullen doorgaan, wordt de openbare lancering van reguliere diensten niet verwacht tot Pasen 2018. Zou dit betekenen, dat men een slag om de arm wil houden als er eens iets mis gaat?

Een bedrijfsbron vertelde Railnews: “De bestuurdersopleiding is goed gegaan, en de start van de e320-diensten op de Brusselse route is zeker een start, maar we verwachten niet dat u regelmatig naar Nederland gaat rijden tot in het voorjaar van 2018, samenvallen met het begin Van het City Break seizoen. Een inwijdende trein naar Amsterdam is waarschijnlijk later dit jaar, maar we denken dat het begin 2018 zal zijn. ‘

Rotterdam en de echte hoofdstad Amsterdam zijn een ​​favoriete toeristische bestemming. De reistijd van Londen St Pancras International naar Amsterdam Centraal bedraagt ​​vier uur.

Eurostar heeft ook, volgens Railnews aangegeven, dat men ook naar Amsterdam misschien via Utrecht, kan gaan rijden als dat een zakenafweging blijkt te zijn.
Woordvoerders van de Spoorwegmaatschappijen deden een beetje geheimzichtig over het tijdstip wanneer de Eurostar ook vanaf Amsterdam vertrek.
Maar volgens NS directeur Roger van Boxtel, die ook een kijkje kwam nemen naar de e320 in Brussel, zei lachend op de vraag van Treinennieuws, wanneer de eerste trein vanuit Londen in Amsterdam aankomt: ”Laten we zeggen het wordt een trein vol pakjes”. Dat kan 5 december niet zijn volgens ons, dat zou voor de nieuwe dienstregelingen zijn en is een echt Nederlands feest. Wij Nederlanders denken dan direct ook aan Kerst, maar daar Eurostar in Brussel zetelt, kan het ook het eind van het jaar zijn oudejaarsavond (ook wel: Silvesteravond, wordt jaarlijks gevierd op de laatste dag van het jaar, 31 december een belangrijke dag voor cadeautjes. Nieuwjaarsdag zou een mooie start zijn. Er is nog een hoop werk te doen. Zo moeten er in Amsterdam en Rotterdam incheckbalies komen en bagage controle uitgevoerd kunnen worden. De Eurostar incheck Lounges komen in Amsterdam op Spoor 15 en in Rotterdam op Spoor 1. Maar het moet ook kunnen wat de veiligheid betreft. ProRail heeft het laatste woord in deze.

Terug naar het nieuws over Eurostar Lounges. Een beetje te vroeg gelanceerde artist-impressions van de Eurostar lounges door het architectenbureau. Het zat er wel in, achteraf gezien, dat deze van het internet werden gehaald. De foto’s uit het artikel circuleren nog volop op internet, maar de tekst helaas niet of veel minder. Wat ik mij nog herinner is dat de architect iets stijlvols wilde neerzetten, dat niet mocht concurreren met de schoonheid van de oude kap op Amsterdam CS. Tijdelijk bouwwerk op de fundamenten van een bouwkeet die overbodig is geworden nu de NZ (metro) lijn en busstation klaar zijn. Over circa 10 jaar wordt Amsterdam CS flink onderhanden genomen waarbij de (spoor/perron?) indeling onder de kap ingrijpend gaat veranderen en dan zal het gebouwtje vervangen moeten worden. Vervolgens een heleboel bouwkundige info over o.a. verwarming met lucht-lucht warmtepomp en andere technologische hoogstandjes. Het wordt een gebouw met veel glas om volop van het uitzicht over het IJ te kunnen genieten. Kan me niet herinneren dat er zoveel over het gebouwtje op R’dam werd geschreven. Voor spoorliefhebbers misschien wel leuk om te weten dat spoor 1 in Rotterdam overkluisd wordt (klinkt mij ook als een omkeerbare maatregel in de oren) waardoor perron 1 zo breed wordt dat het aan spoor 2 komt te liggen. En dat levert dan weer geen probleem op omdat het spoor naar Hoek van Holland wordt omgelegd naar de metro.

Het artikel bevatte geen enkele informatie over Schiphol, tijdens het verschijnen van het artikel was nog niet bekend dat de luchthaven zou worden overgeslagen. Overigens is er geen enkel bezwaar tegen stoppen op de terugweg van Londen naar Amsterdam. Dat geldt ook voor Antwerpen. Maar zo als ik het lees de afgelopen week zijn die stops op de terugweg ook geschrapt, klopt dat voor zover ikje weet. Wat betreft het laatste artikel: Misschien toch sinterklaas? Officiele presentatie voor bobo’s en de pers op de 5e, opname in nieuwe diensteregeling op de 10e? Zo ging het ook met de presentatie en introductie van de E-320 en waarom 2 weken extra wachten op de kerstman?

Bronnen: Railnews Eurostar, NS, verslaggever.

%d bloggers op de volgende wijze: