Wie betaalt de oplossing van het overwegprobleem?

Een Spoorwegovergang in Duitsland in de buurt van Traben Trarbach. Zo te zien een normale B-weg spoorovergang zonder spoorbomen, dus een onbewaakte spoorovergang. Foto: © Bianca Damsteeg.

Het aantal ongevallen op onbewaakte overwegen loopt weer op en een doeltreffende aanpak van het probleem laat vaak op zich wachten. ProRail heeft er genoeg van. Het bedrijf nam zelf het heft in handen en sloot een overweg in Lunteren af voor het (spaarzame) verkeer. Later volgden er meer. Bovendien is een grote voorlichtingscampagne gestart die met korte filmpjes het publiek wijst op de gevaren.

Wat is toch de oorzaak van de toename van deze ongevallen? Is men te onvoorzichtig geworden? Denkt men te gauw “dat het nog wel even kan”? Jeffry Frikken van de journalistenopleiding Zwolse Nieuwe, dook diep in het onderwerp en kwam tot een andere conclusie: Het is de verkeersmentaliteit van de Nederlander! Volgens de Journalist Jeffry Frikken van de Zwolle Nieuwe (2017)

De mentaliteit van de Nederlandse weggebruiker is de oorzaak voor ongelukken op onbewaakte spoorwegovergangen

Hij laat ook In de gepubliceerde infographic zien dat het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk meer spoor en meer onbewaakte spoorwegovergangen hebben. Verder staan in de infographic cijfers over het aantal doden bij overwegbotsingen in 2012, de gemiddelde afstand tussen overwegen en het aantal doden per overweg per 100 jaar en per miljoen treinkilometer
Andere landen minder ongevallen
In Frankrijk (29.000 km) Duitsland (42.000 km) en het Verenigd Koninkrijk(16.500 km) is meer spoor dan in Nederland met ongeveer 7000 km. Nederland heeft in verhouding minder onbewaakte spoorwegovergangen, maar er gebeuren meer ongelukken, met alle gevolgen van dien. Hoe kan dat?
Hoge kosten
Hoe ook de conclusie over de oorzaken ook zal luiden, er zullen snel aangepaste maatregelen moeten worden genomen om het gevaar te keren. Vermindering van het aantal onbewaakte overwegen zal daar zeker bijhoren. De vraag is echter wie dat moet gaan betalen: de NS (reizigers) en Pro Rail? En hoe zit het dan met de goederenvervoerders die ook van de spoorwegen gebruik maken? Of dient de eigenaar van de spoorweginfrastructuur – dus de Staat der Nederlanden – voor de kosten op te draaien. Dat wil zeggen: uiteindelijk de belastingbetaler. Omdat in feite iedereen profiteert van de verbeterde toestand, zou dat in feite toch het meest eerlijke zijn. Ondanks meer veiligheid is degene die om beroepsredenen van een overweg gebruik maakt toch de benadeelde partij. Maar misschien is daarvoor wel een compensatie te vinden.

Wij zijn een Treinensite met een redactie, die liefde en passie hebben voor treinen. Maar toch wilde wij even dit bericht over een veel besproken probleem van dit moment met jullie delen.

De Spoorwegovergang ongelukken

De Nederlandse (en buitenlandse) treinreizigers, ProRail en NS of de Staat der Nederlanden worden op kosten gejaagd om spoorwegovergangen veiliger te maken of soms helemaal op te doeken, met alle gevolgen voor de enkeling die er voor zijn beroep ( Lees brood) er overheen moeten. Is er een heel iets anders aan de hand: De mentaliteit van de Nederlandse weggebruiker is de oorzaak voor ongelukken op onbewaakte spoorwegovergangen. Eigenlijk zouden deze lieden (volgens de site Hufters) op onderstaande video mee voor de kosten moeten opdraaien, is de mening van Treinennieuws. Wil je de video van deze site De Hufters  bekijken Dan is hier de link: https://www.facebook.com/Huftergedrag/videos/1922178648106043/UzpfSTEwMDAwMDY5OTI0MDExMjpWSzoyNDA0MDgzODA2Mjg2MTUz/

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*