Het grote Braziliaanse spoorwegbedrijf MRS Logistica en Stadler Rail vieren vandaag samen de onthulling van de grootste en sterkste “Zahnradlok”, die ooit werd in de hele wereld werd gebouwd. Deze loc’s gaan hun krachten tonen op de goederenlijn van São Paulo naar de haven van Santos. MRS heeft zeven van deze locomotieven ter waarde van ongeveer CHF 60 miljoen (inclusief reserve materialen) bij Stadler besteld. De eerste twee voertuigen zullen de komende weken via Basel en Antwerpen naar Brazilië vervoerd worden. Met deze order heeft Stadler Rail opnieuw in hoge maten hun innovatie en zijn wereldwijde leidende positie laten zien.
De goederenlocomotieven zijn voor het grote Braziliaanse bedrijf MRS Logística SA . Deze heeft ze vooral nodig om de zware ijzererts treinen te trekken. De goederenlijn van São Paulo naar de haven van Santos is een 1600 mm spoorbreedte lijn, de een ongeveer 10 km lang, voorzien van het (ABT-systeem) en heeft een steile helling. Met 5.000 kW, 760 kN trekkracht en een lengte van bijna 19 meter per locomotief, is het de grootste en krachtigste locomotief ter wereld. De vier-assige locomotieven hebben twee draaistellen. Ze hebben twee tandwieloverbrenging systemen.
Peter Spuhler, CEO en eigenaar van Stadler Rail Group, is verheugd met de succesvolle bouw van deze unieke locomotief tot nu toe: “We zijn er trots op dat de bouw van deze sterkste Zahnradlok van de wereld bij Stadler te hebben. Dankzij onze ervaren engineering team, zijn wij in staat om elke klant op maat gemaakte oplossingen te bieden. “