
Deutsche Bahn (DB) en Siemens hebben ’s werelds eerste trein ontwikkeld die zelfstandig rijdt in het treinverkeer. Dr. Richard Lutz, CEO van DB, en Dr. Roland Busch, CEO van Siemens AG, presenteerde vandaag de trein voor het Digital S-Bahn Hamburg-project samen met Dr. Peter Tschentscher, burgemeester van de Vrije Hanzestad Hamburg, tijdens de premièrerit.
Hamburg heeft de primeur
De trein wordt bestuurd door digitale technologie en rijdt automatisch. De machinisten blijven aan boord om de reis met reizigers te volgen. Het manoeuvreren – bijvoorbeeld het draaien van de trein – vindt plaats zonder personeel. De projectpartners DB, Siemens Mobility en de stad Hamburg hebben in totaal 60 miljoen euro geïnvesteerd in de digitale S-Bahn Hamburg, die deel uitmaakt van het DB-programma Digital Rail Germany.
Dr. Richard Lutz, CEO van DB: “Vandaag ervaren we een echte verandering van tijden: de spoorlijn is gearriveerd in de digitale toekomst en de digitale spoorlijn in Duitsland is een realiteit geworden. Met automatische spooroperaties kunnen we onze reizigers een aanzienlijk grotere, betrouwbaardere en dus betere service bieden – zonder dat we een nieuwe kilometer spoor hoeven aan te leggen. Ons doel: het spoor aantrekkelijk maken voor steeds meer mensen. Alleen zo kan de mobiliteitsommekeer slagen.”
“We maken het treinverkeer intelligenter. Treinen rijden automatisch de perfecte dienstregeling, tot op de seconde nauwkeurig en energie-geoptimaliseerd”, zegt Dr. Roland Busch, CEO van Siemens AG. “Zo helpen we onze partner Deutsche Bahn haar doel te bereiken om het reizen met de trein aantrekkelijker te maken en het klimaat te beschermen. Want met onze technologie kunnen onze klanten tot 30 procent meer passagiers vervoeren, de stiptheid aanzienlijk verbeteren en meer dan 30 procent energie besparen. De digitale S-Bahn Hamburg is een wereldprimeur. De nieuwe technologie is al goedgekeurd en omdat deze open interfaces heeft, kunnen alle operators wereldwijd er direct voor alle treintypes gebruik van maken.”
Dr. Peter Tschentscher, burgemeester van de Vrije Hanzestad Hamburg: “Er is veel potentieel in digitalisering voor het hele S-Bahn-netwerk van Hamburg. We creëren meer capaciteit op het bestaande spoor en verbeteren de betrouwbaarheid en stiptheid bij het reizen met de trein. De première van de digitale S-Bahn als onderdeel van het ITS World Congress is een sterk signaal voor efficiënte en klimaatvriendelijke mobiliteit van de toekomst.”
TS World Congress (Intelligent Transport Systems) in Hamburg
De première van de digitale S-Bahn vond plaats bij de start van het ITS World Congress (Intelligent Transport Systems) in Hamburg. Tijdens het congres rijden er automatisch vier digitale S-Bahn-treinen op het 23 kilometer lange gedeelte van S-Bahn lijn 21 tussen de stations Berliner Tor en Bergedorf / Aumühle.
De technische basis voor digitaal spoorvervoer is de toekomstige Europese norm ATO (Automatic Train Operation) gecombineerd met het Europese treinbesturingssysteem ETCS (European Train Control System). De treinen ontvangen de stuursignalen via de radio. Vanaf december rijden de vier digitale S-Bahn-treinen in Hamburg volgens dienstregeling. De plannen om de S-Bahn van Hamburg tegen het einde van het decennium uit te rusten, zijn al aan de gang en investeringen in treinen en infrastructuur zijn gestart. In de toekomst moet de technologie ook landelijk worden toegepast in het streek- en langeafstandsvervoer.
Bron en foto’s DB en Siemens